Идеята да се въведат така наречените светофарни етикети на хранителните продукти ще се обсъжда другата седмица в Министерството на здравеопазването, съобщава вестник "Труд".
Големи мултинационални компании настояват "светофарната" сигнализация да бъде въведена експериментално в България и Румъния още за коледните им опаковки. Има огромен натиск от големи производители на безалкохолни напитки и шоколадови изделия, каза Магдалена Апостолова от Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Реално обаче няма разработена система на какъв принцип ще се избира какъв да бъде етикетът на един продукт. Например всички млечни продукти трябва да са с червен етикет заради високото съдържание на мазнини. В същото време газирана напитка, обявена с 0% захар, трябва да е със зелен етикет заради ниското съдържание на въглехидрати, въпреки че тя не е полезна за здравето на потребителя, обясняват експерти. От Асоциацията на млекопреработвателите вече подготвят становище до здравното министерство, в което настояват подобно предложение да не бъде приемано. Към позицията се присъединяват и от браншовите съюзи на хлебопроизводителите и месарите.
Червеният етикет означава високо съдържание на определено хранително вещество. Желтият - нито високо, нито ниско съдържание на въпросното вещество, а зеленият - ниско съдържание на хранителното вещество.
Димитър Димитров от Дирекция "Политики в агрохранителната верига" в Министерството на земеделието каза, че още от 2010 г. е имало идея в ЕС да се въведат подобни етикети, но тя не е била приета заради липсата на методология. Пред "Труд" той изразява изненадата си, че идеята се обсъжда, без да е информирано ведомството, в което работи.
Върху етикета на храните вече задължително трябва да пише от коя държава е суровината, използвана за производството им. Това предвижда нов регламент за етикетиране на храните на ЕС, който влиза в сила у нас от 1 април 2020 година, съобщи Димитър Димитров. Така, ако кашкавалът например е произведен в България, но с вносно мляко, това трябва да се обозначи на опаковката, посочи той. Единият вариант е на етикета да пише "ЕС", "извън ЕС" или "ЕС и извън ЕС" (ако суровината е от два източника). Вторият, и по-точен вариант е да се посочи конкретен район, географска област. Информацията на етикета трябва да е с достатъчно голям шрифт, който не трябва да е под 75% спрямо размера на наименованието на продукта.