Автор на статията: Ивелина Георгиева ( ivelina.georgieva@3bay.bg )
5 са вариантите за трети метродиаметър в София. През следващия месец предстои да се проведат редица обсъждания и дискусии относно най-подходящото трасе. Това съобщи пред журналисти директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев.
Вариантите са следните:
Първи: Бул. "Ботевградско шосе"-паметника "Левски"-СУ "Св. Климент Охридски"-НДК-Руски паметник-бул. "Цар Борис III". Този вариант има дължина 14,2 км, 18 метростанции, 5,3 км тунелен участък и 8,9 км открит участък. Населението в зоната на трасето е 270 хиляди души, а прогнозираният пътникопоток е 121 хиляди пътници дневно, сочат от общината.
Втори: бул. "Владимир Вазов"-паметника на Васил Левски-СУ "Св. Климент Охридски"-НДК-бул. "България"-ж.к. "Красно село"-бул. "Цар Борис III"-бул. "Монтевидео" в кв. "Овча купел"-ж.п.линия София-Перник. Трасето има дължина 16,5 км (9,5 км подземно трасе и 7 км открито трасе) и 17 метростанции,. Населението в зоната е 260 хиляди души, а прогнозният пътникопоток възлиза на 125 хиляди души дневно.
Третият вариант съвпада с първия до НДК. От там се предлага железницата да продължи към Петте кьошета и ул. "Прага"-ул. "Георги Софийски"-бул. "Цар Борис III"-кв. "Овча купел"- и отново завършва на ж.п.линията София-Перник. Дължината на участъка е 16,5 км ( 9,7 км подземни и 6,8 км открити участъци) с 17 метростанции. При този вариант са обхванати 256 хиляди души, а пътникопотока по него е 137 хиляди потенциални ползватели на столичното метро.
Петте варианта всъщност са 4 стана ясно по време на днешното събитие. Четвъртият вариант предлага два маршрута:
а.) Той отново започва от бул. „Владимир Вазов" и продължава към бул. "Евлоги Георгиев"-Орлов мост-НДК-Петте кьошета-ул. "Георги Софийски"-Медицинска академия - кръстовището на бул. "И.Гешов" и бул. "България"-ж.к. "Красно село"-ул. "Житница"-ж.к. "Овча купел"-ж.п.линия София-Перник. Дължината на трасето е 15,4 км - 7,1 км подземни участъци и 8,3 открити. Ако този вариант бъде избран, това ще означава, че трябва да бъдат построени 18 станции. В зоната В зоната на трасето живеят 270 хиляди жители, а прогнозният пътникопоток е 137 хиляди души.
б.) Общата дължина на този участък е 15.6 км - 7,3 км тунелна част и 8,3 км открита. Населението в зоната е 270 хиляди жители, а евентуалните пътници в метрото биха били 140 хиляди души дневно. При този вариант железницата трябва да отново да тръгва от бул. „Владимир Вазов" и продължава към бул. "Евлоги Георгиев"-Орлов мост-НДК-5-те кьошета-ул. "Георги Софийски"-бул. "И.Гешов"-кръстовището на бул. "И.Гешов" и бул. "България"-ж.к. "Красно село"-ул. "Житница"-ж.к. "Овча купел"-ж.п.линия София-Перник.
С най-добри технически и експлоатационни показатели и едно от най-големите натоварвания, както и най-малко притеснения за града след изграждането на трасето е вариант 4а, следван от вариант 4б и вариант 3. Това става ясно от комплексната оценка на вариантите.
Подготовката на тези материали трябва да приключи до края на 2012 г. с оглед предлагането на проекта за включване в следващия оперативните програми за периода 2014-2020 г. Финансирането на подготовката на проекта за третия метродиаметър се извършва от приоритетна ос "Техническа помощ" на ОП "Транспорт".