Без много шум и излишни обяснения правителството вдигна някои ставки и разшири обхвата на държавните такси, събирани при въвеждането в експлоатация на строежите. Поправките в Тарифа 14 вече са обнародвани в "Държавен вестник".
За пръв път се въвежда такса за издаване на акт 16 за аптеки, оптики, дрогерии, селскостопански и ветеринарни аптеки, която ще е 500 лв. Същия документ ще трябва вече да си вадят и инвеститорите, които строят площадки за игра. За тях обаче таксата е 300 лв. Не са подминати и лечебните заведения за извънболнична помощ - поликлиники, медицински центрове, но за тях сумата е 400 лв. Досега в тарифата нямаше такси за такива обекти, информира в днешния си брой вестник "Сега".
Държавата облага с такса за пускане в експлоатация и на частни пътища. Тук тарифата е от 150 до 3000 лв. на километър. От МРРБ обясниха, че сумата ще се дължи, независимо дали пътят може да се ползва от всеки, или е само за определени лица. Досега подобен текст в Тарифа № 14 липсваше и частните шосета "минаваха метър". Горските и селскостопанските пътища, както и мостовете също вече влизат в обхвата на новата тарифа, като за тях ще се плаща между 150 и 3000 лв. за обект.
Промени има не само в термините и в обхвата, но и в размерите на таксите - например при кооперациите. За жилищни блокове от IV категория със средно застрояване ще се плаща по 500 лв., а за постройки от смесен тип или здания за обществено обслужване таксата е 750 лв. Досега за всички видове сгради в тази категория се плащаше по 500 лв. Тук също се добавят нови категории обекти - вилите вече ще плащат такса от 500 лв. за издаване на акт 16.
Въпреки очевидните промени министър Росен Плевнелиев заявява точно обратното на колегите си при приемането на тарифата. Не променяме никакви суми по тези такси, така че няма да се отрази на държавния бюджет. Единствено синхронизираме текстове във връзка с промени в други закони, обявява министърът на заседанието на МС на 20 април и с това точката за тарифа 14 е приета, става ясно от стенограмата. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството обясниха по-късно, че всички промени са направени заради скорошни корекции в Наредба №1 за номенклатурата на видовете строежи. Именно там детските площадки са определени като малки строежи (пета категория).
"Очевидно вече ще се дължат такси за повече обекти. Новите тарифи не са съгласувани с бизнеса. В същото време таксите продължават да бъдат необосновано високи, вместо само да покриват разходите за администрирането на съответната услуга и последващия контрол, както би трябвало да бъде", коментира зам.-председателят на Българската стопанска камара Камен Колев. "Това са огромни суми - квазиданъци, които неправомерно се събират от българския бизнес. Последния път, когато имаше драстично увеличение на цените на документите за акт 16, и то близо 4 пъти, не беше толкова отдавна - през 2008 г.", посочи още Колев.
"Не виждам проблем с разширението на обхвата на таксите. Според мен не са чак толкова високи и няма да натоварят особено бизнеса. По принцип приходите от такси се разпределят между общината и държавата за разходите по издаване на нужните удостоверения. Но не е ясно колко реално струва извършването на съответните процедури по съставянето на акт 16, така че може да се каже, че таксите са завишени. За мен липсва логика за детските площадки да има такса, вместо да бъдат стимулирани инвеститорите да създават кътчета за игра навън", обясни Даниела Пехливанова, председател на комисията по нормативната база в Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти.
Чиновнически рекет
"Измененията в Тарифа 14 в никакъв случай не подобряват бизнес средата. Постъпленията от таксите отиват в бюджета на МРРБ. Никой не си признава, но част от тях отиват и за така нареченото допълнително материално стимулиране. Това си е чист конфликт на интереси", обяснява Камен Колев от БСК. "Надявам се в новия Закон за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност това да се промени. Още няма методика за определяне на таксите според разходите, макар че за този проблем говорим от години", припомня Колев.