Кой "кара влака" в правителството?

19.05.2011 | 09:44
по статията работи:
Лавината от оставки най-вероятно ще продължи, допуска Петър Димитров. "Синята коалиция" готви вот на недоверие заради политиката в сферата на енергетиката
Кой "кара влака" в правителството?

Лавината от оставки най-вероятно ще продължи. Това коментира пред радио "Фокус" зам.-председателят на Парламентарната група на Коалиция за България Петър Димитров. Той уточни, че за голяма негова изненада няма уволнени министри в други сфери, където напрежението е по-голямо.

Една от тезите за оставките е, че става въпрос за борба на лобитата в ГЕРБ. Народният представител обаче не изключва и друга възможност, която е свързана с подготовката на Бойко Борисов за президентството и поемането на поста министър-председател от Симеон Дянков.

Ако това е така, това може би вече е кабинет "Дянков" - той играе ролята на главен кадровик и започва промяна по етажите на властта, но това е рибата в морето - изкаран тиганът. По жестоката истина е другата - отиваме на избори и трябва управляващите да осигурят пари за предизборни подаръци. Пари няма - не само, че няма за подаръци, но не се събира и това, което е планирано. Типичният случай е с НОИ, обясни бившият министър.

Той коментира, още, че досегашният заместник-министър на икономиката Марий Косев безспорно има вина за застоя на българо-руските преговори по енергийните проекти.

Вицепремиерът Симеон Дянков изпълнява функциите на министър-председател. За втори път вие представяте пред българското Народното събрание с промените в кабинета веднъж по отношение на промените в Министерство на здравеопазването и сега по отношение на министъра на транспорта. Това коментира от своя страна депутатът от "Коалиция за България". Петър Мутафчиев в парламента при обсъждането на оставката на Александър Цветков.

Той добави, че е очаквал някакви мотиви за смяната, за да може всеки народен представител да вземе решение дали подкрепя това решение и новия министър.

Трябва да се работи по-динамично по ОП "Транспорт". Вие предлагате зам.-министъра, който има пълните правомощия по ОП "Транспорт", да стане министър. Изглежда този зам.-министър до момента е пречил за развитието на оперативната програма, посочи депутатът. Той допълни, че ако това не е вярно, значи управляващите крият нещо друго.

Наистина в транспорта има много неща, които могат да се кажат като негатив. Най-вече за това, че ГЕРБ не успя да определи конкретен приоритет. Очаквам Московски да представи своето виждане - как ще се развиват процедурите по концесия и да се отговори категорично на въпросите с концесионирането на летище София. Да дадем това летище на някой, който да печели от него или концесията ще се използва, за да се инвестира в инфраструктурата", посочи бившият министър на транспорта.

Съпредседателят на Синята коалиция Мартин Димитров пък коментира, че въпреки множеството смени на висши чиновници, рокадите не дават перспектива за по-добро управление. Според него смяната на Марий Косев, който пряко е отговарял за АЕЦ "Белене", е много любопитна:

Много интересна е тази смяна, защото аз оставам с впечатление, че Марий Косев е изключително про-"Белене", докато новата фигура е с много по-предпазлива позиция. Въпреки че аз съм наясно, че в партия ГЕРБ подобни решения няма да зависят даже от министъра на икономиката или от неговия заместник, а ще бъдат взети еднолично от премиера, това ми е напълно ясно

Лидерът на СДС допълни, че ако БСП внесе вот на недоверие към кабинета, това ще бъде само отклоняване на общественото внимание, защото всъщност БСП и ГЕРБ вървят ръка за ръка по отношение на проекта "Белене", който предстои да се подпише. Ако се стигне до подписване на договора за "Белене", "Синята коалиция" ще внесе вот на недоверие именно за енергийната политика на страната.

Основната причина за смяната на транспортния министър се корени в невъзможността на правителството да осъществи тежките реформи в БДЖ. Това заяви съпредседателят на ПГ на "Синята коалиция" Иван Костов от парламентарната трибуна. Той допълни, че не за втори, а за четвърти път Симеон Дянков върши тази работа, "защото очевидно е куражлия да сменя министри".

За много кратко време "сините" са установили истинската причина за смяната на транспортния министър - невъзможността да бъдат осъществени реформите в БДЖ:

Имаше споразумение със Световната банка, голям заем срещу реформи, охарчване на участието на правителството за покриване на загубите на железниците и сега ще следва отказ на Световната банка да отпусне средствата и проблемът ще стане неудържим, посочи Костов.

Тежкото положение на БДЖ е заради кризата, която не е преодоляна с антикризисни мерки, защото пътническите превози са сведени до минимум, както и техните състави.

Товарните превози продължават да намаляват, а железниците губят товари постоянно. Продължава да пада средната скорост на движението на влаковете. Правителството се хвърля да строи магистрали, а те доунищожават железниците, коментира лидерът на ДСБ. Той попита дали предложенията за нов министър Ивайло Московски може да реши проблема на БДЖ.

Световната банка ще откаже парите, вината ще падне върху правителството и поради тази причина "Синята коалиция" няма да подкрепи това предложение, защото не е решение на истинските въпроси на транспорта, каза още Костов.

Когато се сменят министри, трябва да има политически аргументи. Липсва ми добро обяснение. Това заяви в предаването "Преди всички" на БНР политологът Димитър Аврамов. Според него обяснението, че министърът на транспорта е сменен, за да може да се придвижва по-бързо и качествено усвояването на евросредствата, не е състоятелно, защото този, който застава на негово място, е отговарял за същия ресор, който не се е движил добре.

При този стил на управление премиерът или вицепремиерът може да направи още серия смени, уволнения или оставки. Солиден въпрос, на който няма отговор, е има ли политическо доверие министър Найденов, завърши политологът.

Липсата на обяснения е много важна характеристика на тези оставки, подчерта също политологът Румяна Коларова. Тя смята, че новото в случая е, че промените не са продиктувани от публичен натиск.

Трябва да се обърне внимание на това кой прави промените: Мисля, че обяснението на управляващите за смяната на транспортния министър беше, че тя е поискана и аргументирана не от премиера, както досега бяхме свикнали, а от вицепремиера Дянков. На министерско ниво виждам изместване на центъра или поне един нов източник на целесъобразност за кабинета.

Министрите от кабинета "Борисов" са непрекъснато в диалог със зрителите на сутрешните блокове, подчерта Коларова и добави мнението си, че би било по-полезно за българската демокрация, ако вместо това министрите водеха дебат с парламента.

Все още е рано да оценим с кого се заменят министърът и зам.-министърът, защото тези хора не са били видими нито публично, нито експертно като политици, изтъкна Коларова. Според нея най-опасната интерпретация за кабинета е тази на БСП – смяна на баланса в полза на едно лоби за сметка на друго.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...