Развитието на железопътния транспортен коридор VIII остава основен приоритет за България и Македония. Това е станало ясно по време на провелата се в Скопие среща на българския зам.-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Камен Кичев и македонския му колега Техир Хани.
Коридор VIII е ключов железопътен възел, тъй като осигурява една от най-бързите преки връзки от Южна Европа и Средиземноморието през Балканите към Кавказ, региона на Централна Азия и Далечния изток, информира пресцентърът на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).
Кичев подчерта, че проектът, обхващаш отсечката София-Скопие, е стратегически - както с оглед свързването на жп мрежите на България и Македония, така и за цялостното изграждане на коридор VIII. На българска територия остава изграждането само на 2.5 км участък от Гюешево до границата.
"Готови сме да го построим веднага, ако Македония започне изграждането на своя участък", каза генералният директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев. В момента македонското Министерство на транспорта и съобщенията е в напреднала фаза по подготовка на предпроектното проучване на участъка от Куманово до Деве баир. От югозападната ни съседка са опитмисти, че проектът ще бъде завършен в рамките на 5 години.
По време на срещата Камен Кичев запозна македонците с настоящите пътни и железопътни проекти, които се изпълняват на територията на България. Такива са магистралите "Тракия" и "Люлин", участъци от жп отсечките София-Пловдив-Стара Загора-Бургас и Карнобат-Синдел, както и модернизация на пристанищата във Варна и Бургас.
Беше представен и българо-румънския проект DUNABE FAB по програмата на Европейския съюз "Единно европейско небе". Изпълнителният директор на Държавно предприятие "Ръководство въздушна движение" Деян Динев запозна македонските си колеги с него и покани страната да се присъедини към функционалния блок.
На работната среща между двете министерства бяха поставени още редица въпроси, сред които са дългът на македонските железници към "Холдинг БДЖ", който е в размер на над 3,5 млн. евро и участието на български фирми в инфраструктурните проекти на Македония.