Криворазбраната конкуренция

10.05.2015 | 10:14
по статията работи: econ.bg
Понятието "значителна пазарна сила" е повод за намеса на КЗК спрямо компании, които не провеждат някакви нелоялни практики, а просто са много по-добри спрямо другите
Криворазбраната конкуренция
Снимка: Thinkstock/Guliver

Парламентът отново се захвана да гласува промените в Закона за защита на конкуренцията, чиято цел е да даде повече дискреционна власт на Комисията за защита на конкуренцията и да допусне държавата до различни микро аспекти от управлението на търговските вериги и техните отношения с доставчиците. Два момента в новия законопроект са особено важни:

·         Понятието "значителна пазарна сила" - въвеждането на това понятие дава власт на КЗК да го дефинира както пожелае и автоматично повишава политическия риск за всяко по-голямо предприятие в страната. Заиграването с понятието "зависими доставчици или купувачи" е крайно мъгляво и може да отвори всякакви казуси, които касаят не просто веригите, а и всяка сфера от икономическия живот. Забележете, че това понятие е повод за намеса на КЗК спрямо компании, които не провеждат някакви нелоялни практики, а просто са много по-добри спрямо другите.

·         Новите правомощия на КЗК за търговските договори на големите предприятия - промяната е в главата, която касае "застъпничество за конкуренцията" (чл. 28 от ЗЗК). Този раздел на закона позволява на комисията да изследва определени сектори и да оценява действащи (или проекти на) нормативни актове. На практика, това е частта от закона, която позволява на КЗК да се бори за промяна на средата в посока повече конкуренция. Тази глава смислово не се занимава с практиките в отделните компании и е несъвместима с идеята КЗК да извършва оценка на типови договори и общи условия за доставка в определени големи предприятия. КЗК не би следвало да се занимава с микро мениджмънта на компании просто защото последните са големи.

Както е видно от препратките в тази статия, дебатите около въпросните промени съвсем не са от вчера. Най-интересното в случая е, че вече няколко години парламентарният дебат за конкуренцията се е фокусирал върху сектора с може би най-много избор в страната - големи търговски вериги колкото искаш, а малките магазинчета са просто навсякъде. Изборът от стоки също е огромен. В много сектори това не е така - виж например енергетиката или здравното осигуряване. Вместо да се говори за тях, обаче, политиците предпочитат да се заиграват с "лошите" големи чужденци и да си пробутат още един инструмент за влияние - комисия, която да може да се меси в работата на големите компании.

 


Автор:  Петър Ганев, И.П.И

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...