Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията инициира създаването на междуведомствена работна група, която да обсъди и предложи мерки за повишаване нивото на безопасност на железопътните прелези у нас.
Групата се председателства от Атанас Костов, директор на Дирекция "Звено за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт" в МТИТС, а в състава й са включени представители на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Пътна полиция, Агенция Пътна инфраструктура, Национална компания "Железопътна инфраструктура".
На първото заседание, което се проведе днес, участниците в работната група се обединиха около становището, че е налице тревожна тенденция за повишаване броя на произшествията и на смъртните случаи при преминаване дори и на добре съоръжени жп прелези. Според Атанас Костов тази тенденция застрашително нараства през първите шест месеца на тази година и затова ангажираните с проблема институции трябва спешно да изработят практически мерки за повишаване нивото на безопасност, които да бъдат предложение за одобрение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.
За една година и половина са станали 63 произшествия при преминаване на жп прелези, при които са загинали 7 души. Най-важно е да бъдат създадени условия за превенция на тези произшествия, допълни Костов. В страната са изградени общо 820 жп прелеза, като 20% от тях пресичат републиканската пътна мрежа, а 80% - общинската, обясни по време на заседанието Бисер Минчев, главен директор на главна дирекция "Железопътна инспекция" в ИА "Железопътна администрация".
Независимо, че в железопътната мрежа у нас има само 9 несъоръжени жп прелеза, статистиката показва, че повечето от инцидентите с човешки жертви стават при преминаване на прелези, които отговарят на изискванията за безопасност, което подсказва за ниска култура на водачите на МПС.
От Пътна полиция предложиха, че за да се намалят инцидентите, пътното платно в района на жп прелезите трябва да се затваря с бариера изцяло при преминаване на влак. По този начин водачът на пътното превозно средство няма да има физическа възможност да извърши нарушение. Друг проблем от Пътна полиция виждат в недостатъчната информираност на гражданите да се справят със светлинната сигнализация на ж.п. прелезите.
Предстои промяна в Наредба № 4 на министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, която има за цел да подобри нормативната база, да регламентира статута на жп прелезите и начина на обезопасяване на различните категории съоръжения, каза още Бисер Минчев от ИА „Железопътна администрация". Това ще доведе до по-голяма информираност на гражданите и ще намали значително възможността за произшествия, уточни той. Друга мярка, която трябва да се предприеме, е водачите на МПС да бъдат по-добре подготвени за правилата за преминаване през жп прелези, заяви Атанас Костов. Според него за целта са необходими промени в Закона за движение по пътищата и в Закона за автомобилните превози.
От НКЖИ информираха, че работят по въпроса за намаляване на времето за преминаване през жп прелезите, което също е сред основните предпоставки за този вид произшествията. Въпросът за санкциите също е много важен, стана ясно по време на заседанието. Трябва да се помисли върху това НКЖИ да може да предостави на Пътна полиция снимков материал от извършените нарушения на жп прелези, които са оборудвани с камери за наблюдение, за да се санкционират нарушителите.
Следващото заседание на работната група ще бъде на 8 юли. Тогава се очаква окончателно да са готови мерките за повишаване нивото на безопасността.