България е в авангарда при подготовката на кадри за електрическия транспорт и трябва да запази тези си позиции. Такава увереност прозвуча на бизнес-академичната среща, която събра при домакините от
БАН представители на технически висши училища и Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ).
Според акад. Никола Съботинов, председател на БАН, три условия трябва да бъдат съчетани за успеха на такива програми - интерес от студентите, търсене на пазара и потенциал на университетите.
Съботинов изрази и желание сферата на електромобилите да се превърне във водещ индустриален клон на България. За тази цел страната има нужда както от научни кадри за по-нататъшно развитие на
конструкциите и технологиите при електромобилите, така и за тяхната експлоатация и поддръжка.
"България не е догонваща, а в основата на вълната на електромобилността в света", отбеляза председателят на ИКЕМ Илия Левков. За да останем поне регионален лидер в тази сфера, работим, за
да се случат много неща едновременно. Подготовката на кадри със средно и висше образование е едно от тези направления.
За подготовката на такива кадрии може да се разчита на ВТУ "Тодор Каблешков", Техническия университет -София,Русенският университет "Ангел Кънчев"
ИКЕМ вече е получил официална акредитация за две електромобилни специалности, които да се усвояват в средни професионални училища. Бизнес-академичната среща в БАН пък очерта възможности
за разработване на магистърски програми, които да обхванат електромобилността от няколко страни - екологична, дизайнерска, енергийна, инфраструктурна (смарт грид), конструкторско-механична. Те в
същото време биха могли да надграждат вече добита специалност или да продължат образованието след бакалавърска степен.