Мобилните оператори да уведомяват абонатите месец преди изтичането на индивидуалните им договори. Това предвиждат окончателните текстове от промените в Закона за електронните съобщения. Така на практика договорите вече няма да се подновяват автоматично.
Санкция от 5000 до 60 000 лева заплашва мобилните оператори, ако техническите смущения при прехвърляне на номер от една мрежа към друга продължат повече от осем часа. Това обясни председателят на комисията по транспорт, информационни технологии и съобщение Иван Вълков, цитиран от БТА. Той посочи, че на деветия час операторите вече ще подлежат на санкция за нарушения на условията при прехвърляне на номерата.
Вълков обясни, че европейската директива предвижда техническият пренос на номерата да се извършва в рамките на 24 часа, но в промените на Закона за електронните съобщения е записан по-кратък срок, от осем часа. Фактическото прехвърляне на номерата от подаването на заявлението до реалното прехвърляне е в рамките на седем дни, защото има и други неща, които трябва да се свършат, уточни той.
Повиквания, SMS-и и електронна поща с цел маркетинг и реклама ще се позволяват само след предварително съгласие на потребителя, предвиждат още промените в закона.
"Сините" депутати Михаил Михайлов и Иван Иванов предлагаха операторите да осигуряват възможност на крайните потребители за автоматично отстраняване на нежеланите търговски съобщения, но текст в такъв вид не беше приет, а записаният има по-скоро пожелателен характер, информира Dariknews.bg.
Само преди една седмица бяхме свидетели единият от мобилните оператори получи наказание за това, че изпраща непоискани SMS-и в късни часове", аргументира предложението си Иванов.
Депутатът се обърна към колегите си с думите, че убеден, че голяма част от тях, както и той самият получават съобщения, които са директен маркетинг без тяхното предварително съгласие. „Изрично обръщам внимание, че в последно време много деца на възраст от 10 до 18 години, а някои и под 10 години, имат вече мобифони, където има подвеждащ маркетинг, в определени случаи свързан с финансови ангажименти", допълни той.
Председателят на парламентарната транспортна комисия Иван Вълков от ГЕРБ каза, че е зададено в текста на закона, че всички видове повиквания, SMS-и и електронни пощи, които се предоставят за директен маркетинг и реклама, могат да бъдат осъществявани единствено и само след изричното съгласие на крайния потребител.
* Информацията е допълнена в 18:20 часа.