Според доклад на независими експерти, публикуван от Европейската комисия (ЕК), са необходими незабавни действия, за да бъдат решени проблемите, свързани с недостига на квалифицирани специалисти в ЕС, и да се предоставят на европейските граждани по-добри възможности за успешно представяне на пазара на труда. В доклада, озаглавен „Нови умения за нови работни места: да действаме сега", се подчертава необходимостта да се предоставят на гражданите правилните стимули, за да усъвършенстват своята квалификация, да се установят по-добри връзки между образованието, обучението и професионалната реализация, да се постигне подходящата комбинация от квалификации и да се предвидят своевременно квалификациите, които ще бъдат необходими в бъдеще. Този доклад е един от основните резултати от програмата на Европейската комисия „Нови умения за нови работни места" и ще бъде представен на конференция на високо равнище днес (4 февруари) в Брюксел.
Същността на проблема
Понастоящем един от всеки трима европейци в трудоспособна възраст е нискоквалифициран или няма официална квалификация, което намалява с 40% техните шансове да бъдат наети на работа в сравнение със средноквалифицираните.
Процентът на заетост в рамките на целия ЕС е 84% за висококвалифицираните трудещи се, 70% - за средноквалифицираните и 49% - европейците с ниска квалификация.
Данните показват, че много по-малко вероятно е нискоквалифицираните лица да повишават квалификацията си и да се обучават през целия си живот, отколкото хората с по-висока квалификация. Междувременно вероятността дружествата, които обучават своите служители, да фалират е 2,5 пъти по-малка в сравнение с тези, които не обучават служителите си. В дългосрочен план образователните системи, които осигуряват подходящи квалификации за всички, биха могли да доведат до повишаване на БВП с цели 10%.
Днешният експертен доклад включва конкретни препоръки за решаването на проблемите в ЕС, свързани с недостига на квалифицирани специалисти, и е насочен към вземащите решения на равнище ЕС и на национално равнище, към предприятията, синдикатите, образователните институции, организациите, които предоставят обучение, и службите по заетостта.
В него се призовава за действие в четири основни области:
- Да се предоставят по-добри стимули за работодателите и за трудещите се да повишават квалификацията си, като инвестициите в знания трябва да бъдат значителни, обмислени и не само финансови;
- Да се разчупят традиционните модели на образование и обучение , като образователните институции и организациите, които предоставят обучения, станат по-новаторски и отговарят на нуждите както на обучаващите се, така и на работодателите, и като се разработват подходящи квалификации, насочени към конкретни резултати от обучението;
- Да се предложи по-добра комбинация от квалификации , съответстваща в по-голяма степен на нуждите на пазара на труда;
- Да се предвиждат своевременно бъдещите потребности от квалификации .
Според експертите тези области са взаимносвързани и поради това всички дейности трябва да бъдат развивани едновременно. Освен това отговорността не е само на една заинтересована страна, а е необходимо всички участници да положат усилия заедно.
Докладът изтъква и неудобната истина, че въпреки напредъка през последните години, голяма част от европейските граждани все още не са достатъчно квалифицирани. Близо една трета от европейците на възраст между 25 и 64 години нямат официална квалификация или са нискоквалифицирани, а само една четвърт са висококвалифицирани. От друга страна, квалифицираните не винаги притежават подходящите умения, които търсят работодателите, и по този начин възникват несъответствия на пазара на труда. Необходимо е по-добра комбинация между трансверсални и специализирани умения.
Повишаващата се безработица и демографските предизвикателства правят решаването на проблема още по-належащо.
Съгласно последните прогнози на Cedefop - референтният център на ЕС за професионално образование и обучение, през следващото десетилетие се очаква да се появят около 80 милиона възможности за работа. 7 милиона от тях ще бъдат нови работни места , като за повечето ще бъдат необходими висококвалифицирани специалисти.