За последните 7 години шумът от автомобили, индустрията, железопътния и въздушния транспорт в София са намалели. Въпреки това повече от половината жители на града са изложени на нива на шум над допустимото, като стойностите са почти еднакви през деня и през нощта.
От доклад на зам.-кмета Йоана Христова, който ще бъде гласуван на заседанието на общинския съвет в четвъртък, се разбира, че мерките за общината за справяне със шумовото замърсяване са дали резултат, като през 2009 г., на него са били изложени 73% от жителите. През 2017 г. процентът е 56%. През нощта (между 23:00 и 07:00 часа) стойностите са подобни - 72% за 2009 г. и 57% през 2017 г. Автомобилите са основният причинител на шум, се казва в доклада.
Мерките, които общината е вземала срещу шума са идентични с тези, които прилага и за ограничаването на замърсителите на въздуха - строителството на метро, ринговите булеварди около града, развитие на велоалеите, обновяване на градския транспорт.
На заседанието в четвъртък общинските съветници ще отчетат резултатите от мерките, ще гласуват актуализирането на "шумовата карта" на София, като с този процес ще започне и създаването на нови мерки за справянето с проблема.
През следващия месец комисиите на общинския съвет ще започнат да обсъждат наредбата за обществения ред в столицата. Тя беше представена в края на миналата година и стана популярна с предвидените санкции за употреба на алкохол по улици, тротоари, площади, градинки и паркове, което води до нарушаване на обществения ред.
Те беше подложена на обществено обсъждане през октомври, като постъпилите в общината предложения са в обем от 150 страници. От тогава досега те се разглеждат от експерти към общината, които ги съгласуват и преглеждат за съвместимост със законодателството.
Първоначалните текстове предвиждаха и забрана за развиване на търговска дейност след 22 часа в сгради, които са в режим на етажна собственост. Поеха се и ангажименти за въвеждане на регламенти за "дразнители", като ромските сватби, климатиците и хладилниците пред магазините за алкохол и хранителни стоки.