Финансовото министерство предлага нова концепция за определяне на данъка върху превозните средства за леките автомобили и товарните автомобили от 3,5 т. В ЗИД на Закона за местните данъци и такси е разписано, че данъкът се определя по формула, която включва два компонента: имуществен и екологичен. Имущественият компонент отчита мощността и годината на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което той причинява. Имущественият компонент е предвидено да се определя от ставката за тази част от данъка и мощността на двигателя, коригирани с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила.
В закона се предлагат шест диапазона на мощности на автомобили и съответно минимална и максимална стойност на границите на размера на данъка за всеки от тези диапазони. Предстои обединяване на диапазоните до 37 и до 55 kW в един – до 55 kW, както и включване на два нови диапазона, които ще се отнасят до най-мощните возила – над 150 kW до 245 kW включително и над 245 kW.
Коефициентът за годината на производство на автомобила е диференциран по години, като тук има известна промяна спрямо действащите сега коефициенти. Прецизирането на коефициентите има за цел стимулиране извеждането на по-стари автомобили от употреба и замяната им с по-нови и по-екологични автомобили, предвид това, че автомобилите над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват големи замърсявания на въздуха с вредни емисии.
Екологичният компонент е свързан с екологичните характеристики на автомобила и представлява коригиращ коефициент, който отразява екологичната категория на автомобила, която е свързана с европейските стандарти за изгорели газове (познати още като Евро 1, 2, 3, 4, 5 и 6). Екологичният компонент осигурява облекчение за собствениците на автомобили, съответстващи на екологични стандарти Евро 4 и по-високи и утежнение за собствениците на автомобили, които не съответстват на екологична категория или съответстват на екологична категория, по-ниска от "Евро 4".
Законопроектът предвижда отпадане на облекчението за превозни средства с действащо катализаторно устройство и заменянето му с коефициент за екологичната категория на автомобила. Така, според предложението, ще се избегнат случаите, когато собственици на автомобили посочват, че имат катализатор, но в действителност той е отстранен, знаейки че доказването му е трудно.
Към настоящия момент товарните автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т се облагат с данък върху превозните средства в размер от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. По данни на МВР към средата на април 2018 г. са регистрирани 308 260 броя товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т от 3 550 марки и модели, от които над 2 000 модела имат съответен аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.
Промяната цели премахване на неравнопоставеността между собствениците на едни и същи модели автомобили, като при една част от тях категорията N1 се използва само за получаване на данъчно облекчение, тъй като в този случай данъкът върху превозните средства е значително по-нисък в сравнение с условието, при което същият автомобил е регистриран с категория M1 и се облага като лек автомобил. Според действащия ЗМДТ собствениците на товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т (категория N1), плащат в пъти по-нисък данък върху превозните средства, като икономията може да стигне над 100 пъти, което освен до неравнопоставеност между собствениците, води и до значителна загуба за общинските бюджети и създава предпоставка за използване на категорията N1 само с цел избягване на данъци и осигуряване на данъчно предимство, се казва в мотивите към законопроекта.
Предложена е промяна на данъчното облекчение за мотоциклети и мотопеди до 74 kW, съответстващи на екологични категории "Евро 3" и "Евро 4" така, че да съответства на предвидената данъчна преференция съобразно коефициента за екологична категория при облагане на леки и товарни автомобили. Данъчното облекчение за екологична категория "Евро 3" отпада, а за екологична категория "Евро 4" се намалява на 20%.
Финансовото министерство е разписало и промени, свързани с облекчаване на административната тежест. Едно от предложенията е при продажба на МПС да отпадне представянето на бележка за платен данък, а нотариусите да проверяват електронно дали е данъкът е платен. Едва ако такава автоматизирана проверка не може да бъде направена, тогава продавачът трябва да предостави бележката за платен данък.
Предлага се в 7-дневен срок след извършване на сделката по придобиване на недвижим имот или МПС нотариусите да уведомяват съответната община за продажбата и за платения данък.