Парламентът прие единодушно доклада за дейността на националния омбудсман за 2019 г.
В него се отчитат най-много оплаквания за нарушени потребителски права, като водещи са жалбите срещу ВиК дружествата, следвани от оплаквания срещу фирми за бързи кредити, колекторски фирми и топлофикации.
И през 2019 година най-голям е броят на жалбите и сигналите от потребителите на обществени услуги - над 3 500 или със 17% повече в сравнение с 2018 година. Следват жалбите, свързани с нарушени или засегнати социални права, близо 15 на сто, а третото място заемат проблемите, свързани с правото на добро административно обслужване - близо 9 процента.
Омбудсманът Дияна Ковачева представи 2019 година в цифри: "Близо 50 хиляди души потърсиха съдействието на омбудсмана през миналата година. Близо 13 хиляди жалби бяха подадени до омбудсмана".
Над една трета от жалбите на потребители са срещу ВиК операторите, посочи омбудсманът.
"Хората се оплакват от това, че плащат висока цена за водата, без да получават достатъчно добро качество".
Топлофикациите остават сериозен проблем за гражданите, отчете още Дияна Ковачева.
"Хората се оплакват от неясни завишени сметки, от невъзможност за индивидуален отказ от услугата, от лошо качество на предоставената услуга, от лошо качество на информацията, от проблеми на дяловото разпределение в етажната собственост. Всички тези проблеми не са решени".
Омбудсманът Дияна Ковачева прогнозира, че през тази година една от най значимите теми ще бъде достъпът на децата до онлайн образование, а бъдещите приоритети, които очерта, са защита на гражданите от монополите, колекторските фирми, фирмите за бързи кредити, както и мерки срещу домашното насилие.