Няма опасност за клиентите и техните автомобили, успокоиха от "Тойота Болканс", официален вносител на Toyota за България. Управляващият директор на компанията Велко Лазов коментира, че проблемът с педала на газта донякъде е преекспониран в медиите и всички публикации са пуснати преди да се изчака официалната позиция на японския производител.
Какъв точно е дефектът - механизмът на педала оказва по-силно съпротивление при натиск, а в някои случаи се връща по-бавно. "Няма обаче случаи с останал натиснат до край педал", обясни още Лазов. Решението е просто - една метална пластина с размери 15 на 18 мм се оказва достатъчна, за да бъде преодолян проблемът. Има пет варианта на пластината - всеки с различна дебелина. Механиците ще преценяват коя да поставят спрямо всеки отделен случай.
Емил Симеонов, директор корпоративни въпроси в "Тойта Болканс". Снимка: Econ.bg
"Тойота Болканс" стартира превантивна кампания в България, въпреки че проблем с падал на газта у нас не е регистриран. От компанията обещават да издирят собствениците на 5 250 автомобила и да ги изпратят в оторизираните сервизи. Те са общо 16 за цялата страна, а процедурата по подмяната на пластината отнема 30 минути. На сайта toyota.bg всеки собственик на подобен автомобил може да получи информация за следващите стъпки на кампанията. До този момент компанията е получила обаждания от 600 клиенти, които са се осведомили какво да правят с колите си.
"Утре (12 февруари) ще получим необходимите количества пластинки и можем да започнем подмяната", допълни Лазов. Става въпрос за автомобили, произведени между февруари 2005 година и януари 2010 година. Новите автомобили, които в момента се продават, вече са с фабрично отстранен дефект. Разходите се поемат от производителя, така че клиентите няма да платят нищо.
Междувременно се появи и проблем със спирачките на хибридните модели Prius. У нас има пет такива автомобила и се пристъпва към софтуерно отстраняване на дефекта. Процедурата отнема 40 минути.
Българските сервизи ще отстраняват дефекта и за автомобили, които не са внесени и купени от "Тойота Болканс". На същия принцип и български клиенти могат да ползват услугата на местния дилър, ако се намират извън България.
Очакваме съдействието на българските органи и по-специално на КАТ, за да открием адресите на всички собственици на Toyota у нас, обясниха още от компанията. Тази информация не е конфиденциална, но процедурата е прецедент за страната, така че има известно забавяне на отговора.
Емил Симеонов, директор "Корпоративни въпроси и клиенти" в компанията, допълни, че у нас няма регистриран случай с проблем на педала за газта. В ЕС са общо 26, при продадени около 1,7 млн. автомобила, но няма регистрирани инциденти и катастрофи в резултат на този дефект.
От компанията допълват, че не очакват проблемите да се отразят на продажбите на автомобили. "През втората половина на годината очакваме подобряване на икономическата ситуация и съответно ръст на продажбите. Свиването на българския пазар не беше така рязко, както в САЩ или Румъния, така че прогнозите ни са с оздравяването на икономиката да се покачат и продажбите като цяло", смята управляващият директор Лазов.