От средата на миналата седмица до днес превозвачите са заявили над 7 000 бордови устройства за отчитане на изминатите тол сегменти след 1 март. Сключените договори са 1 200. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ пред БНТ.
За да ползват бордово устройство, собствениците на тежкотоварни превозни средства над 3,5 т трябва да сключат договор с дружество Национален доставчик на услуга. Това е само един от начините за плащане на тол такса. Другите два са с предплатената услуга маршрутна карта, която ще се предлага на познатите места за купуване на е-винетки, или чрез отчитане на разстоянието в тол с GPS тракер. В този случай превозвачите трябва да имат договор с дружество Доставчик на декларирани данни.
Бордовите устройства могат да се купуват или взимат под наем. „Както превозвачите са стопански субекти и работят, защото трябва да се развиват, така и националните доставчиците най-вероятно следват икономическа логика, за да предлагат бордовите устройствата по този начин“, посочи проф. Асенов в отговор на въпрос защо договорите на този етап са единствено за наем.
В последните дни електронната система за събиране на пътни такси е подложена на няколко атаки. В неделя ИТ експертите на Националното тол управление отразиха яростна хакерска атака, съобщи проф. Асенов. Това се случи ден, след като беше съобщено, че камерите на тол системата ще подпомагат работата и на МВР и Агенция „Митници“. Това ще стане чрез свързване на системите на двете ведомства с тази на АПИ.
В момента се правят анализи, заедно с ГДБОП и ДАНС, за източника на атаката, каза проф. Асенов. Всички услуги, които предоставя системата, са налични още от същия ден, като за някои от тях се е наложил малко по-дълъг период на проверка, както е по стандартния протокол за защита.
По повод сигналите за възможността да са видими адресите на електронните пощи на някои потребители, купили е-винетка, проф. Асенов заяви, че тя вече не съществува. Предоставянето на мейлите е доброволно, а не задължително условие за плащане на пътна такса.
АПИ е готова технически и организационно за старта на тол системата от 1 март 2020 г. Преди 50 дни, с промяната на обхвата и размера на таксите, по настояване на превозвачите, се промениха правилата, и оттогава агенцията и Националните доставчици на услуги работят без почивен ден, за да може системата да започне да работи ефективно, припомни проф. Асенов.