Споровете около трасето на магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле може да вкарат проекта в схемата "Белене", но в още по-голям мащаб и с повече разходи. За това предупреди председателят на управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров на пресконференция за напредъка на участъка от магистралата между село Крупник и град Кресна, съобщи "Фокус".
"Това не е заплаха. Дори за неизпълнението на даден проект рано или късно сметката трябва да се плати в даден момент", каза Лазаров, като направи аналогия с проекта за АЕЦ "Белене", от който България се беше отказала, но сега трябва да плати около 630 млн. евро за готовите реактори.
В случая с този участък на "Струма", който е най-сложният и най-скъпият, "мащабът е много по-голям и сметката е много по-голяма", предупреди Лазаров като поясни, че ако България не започне строителството му през този програмен период, ще загуби еврофинансирането на цялата магистрала, тоест ще трябва да върне около 1 млрд. лв. на Брюксел. Отделно ще трябва да търси пари и за недовършения участък. Като аргументи да се бърза шефът на пътната агенция изтъкна и това, че без ново трасе трафикът ще продължи да замърсява дефилето неопределен брой години, ще продължава да има и нови жертви на опасния път.
Според Лазаров проектът с обход от изток, само с едно изнесено извън Кресненското дефиле платно като алтернатива на преминаването по стария път се очертава като единствено решение.
Той предвижда от Кресна към Симитли движението да минава по сегашното трасе, а другото платно – от Симитли до Кресна ще бъде изнесено в източна посока по изцяло нов терен, който преминава около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава, с предвидени тунели, 7 виадукта, 14 по-малки съоръжения, подпорни стени и т. н. Пътят ще е двулентов, като при изкачванията ще има три ленти. Двете трасета ще бъдат резервни едно на друго и при инцидент ще има възможност за прехвърляне на движението от единия към другия път, както и връзки с населените места в района. Планът е първо да бъде изградено новото трасе, а след това да се рехабилитира сега действащото.
Срокът е постижим за цялостното доизграждане на автомагистрала "Струма", подчерта Лазаров. Ако няма бланкетни жалби, които умишлено възпрепятстват проекта, имаме реален шанс през следващият строителен сезон да започнем работа, допълни той.
Под декларация в подкрепа на този вариант са се подписали десетки организации, между които браншови организации в строителния и в транспортния бранш, Българската академия на науките, Минно-геоложкия университет и Университета по архитектура, строителство и геодезия, Българската асоциация за селски и екологичен туризъм, Българския ловно-рибарски съюз, Екологично сдружение "Марица 2004", Федерацията на потребителите в България, Сдружението "Клъстер Уелнес БГ" и Екологичното сдружение "Протект-проект", съобщи пресцентърът на пътната агенция.