Три варианта за съкращаване разходите на автопарка на парламента обсъждат управляващите. Това стана ясно след редовното заседание на председателския съвет на Народното събрание, който разгледа въпроса.
Трите възможности са част от возилата да се бракуват, да се дарят на друга институция или да се продадат на търг, като процедурата по последния вариант била изключително тромава. Не е изключено да се стигне и до решение за ограничаване на използването на автомобилите, без да се продават. Справка за пробега им в делничните дни и през уикенда ще бъде предоставена на работна група, която ще бистри казуса.
С около 8 млн. лв. да бъде съкратен бюджетът във фонд "Работна заплата" на Народното събрание за 2010 г. Това предвиждат мерките за съкращаване на разходите на парламента, обясни пред журналисти в кулоарите на парламента съпредседателят на ПГ на ГЕРБ Красимир Велчев, предаде Агенция "Фокус".
Друга мярка предвижда около 20-30 автомобила на Народното събрание да бъдат разпродадени. Идеята е да има съкращаване на парка като се разпродадат най-старите автомобили, които са много голям разход на Народното събрание, каза Велчев. Става дума за автомобили "Мерцедес" С-класа от 1996 г.
Ако гледаме европейски практики, такава практика да се използват толкова стари автомобили няма - на толкова години, на толкова километри. Това касае сигурността и на народните представители и разходи, каза Велчев.
Досега винаги автомобилният парк е бил увеличаван, както и персоналът към парка. Няма да има печалба от продажбата на автомобилите. Средствата ще отидат в държавния бюджет.
Председателският съвет на парламента днес е решил на следващо заседание да обсъдят данните за разходите за автомобилния парк, които ще получат от главния секретар на Народното събрание. Едва тогава ще се реши какви ще бъдат предприетите стъпки. Съкращаването на автомобилния парк няма да бъде единствената мярка за съкращаване на разходите, добави Велчев.
Сега възможността, която се обсъжда, е да бъдат ограничени пътуванията в събота и неделя, което звучи разумно на първо четене, но чакаме анализа на главния секретар на парламента, за да се вземат окончателните решения. В събота и неделя може да се ходи с други коли, с личните при избирателите, а в останалите работни дни - със служебните. От самата продажба приходите няма да бъдат големи. Проблемът е в ремонтите - те са много скъпи и разточителни, каза съпредседателят на "Синята коалиция" Мартин Димитров.
На въпрос как ще се придвижват депутатите, като намалеят колите, Димитров отговори:
„Чакаме. Премиерът ни призова за колела, но не каза каква марка. Чакаме премиерът да се намеси по-решително в този разговор. Освен това не сме видели министри на колело още след неговия призив. Аз казах вече в сериозната част на разговора, парламентът вече даде пример. Ако всички съкратят своите бюджети като парламента, дефицитът ще е много по-малък".
Лидерът на БСП Сергей Станишев определи идеята да се разпродадат част от колите на парламента като смешна. Кой ще ги купи и на каква цена, попита социалистът. По думите му тези действия на мнозинството няма да решат никой от важните проблеми на страната. Според Станишев идеята депутатите да ходят на работа с колела е „много здравословна", но това не би могло да се случи, когато те пътуват до избирателните си райони, информира Dariknews.bg.