Над 3,6 млн. лв. ще бъдат изхарчени до края на годината за ремонти на 16 моста по пътищата на страната, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). Най-много - по 3 съоръжения, ще се възстановяват във Варненска, Русенска и Софийска област.
Във Варненско ще се правят ремонти само по мостове на автомагистрала „Хемус", като за целта ще бъдат изхарчени над 180 хил. лв. В Русенско отпуснатата сума е по-голяма - 421,4 хиляди.
Според информация от АПИ най-скъпият проект за 736 хил. лв. е за ремонта на мост на пътя Казанлък - Бузовград.
В Бургаско ще се ремонтира само един мост на пътя Приморско - Царево, като за това ще бъдат вложени 210 хил. лв. 650 хиляди са предвидени за подмяна на дилатационни фуги на постове на „Тракия" в Софийска област.
Само по един мост ще се ремонтира в Кюстендилско, Видинско, Монтанско, Пазарджишко и Пернишко, сочат данните на АПИ, цитирани от в. "Монитор". От пътната агенция отказаха да дадат информация какъв е общият брой на пътните мостове и виадукти по републиканската пътна мрежа в страната и колко от тях се нуждаят от ремонт.
„Има мостове в много тежко състояние, но те не са по автомагистралите, а по шосетата от първи клас", каза проф. Костадин Топуров, ръководител на катедра „Транспортни съоръжения" в УАСГ. „Най-големият проблем е липсата на специализирана поддръжка, което се отразява отрицателно на състоянието им. Ремонтите в повечето случаи са повърхностни. Дори в търговете, обявявани сега за ремонти, няма специални изисквания. Не се проверява сеизмичната устойчивост на съоръженията. Някои от тях при по-силен трус може да се срутят предупреди професорът. „Гледа се повече нещата да се замажат отгоре и да се сложат мантинелите", добави той.
Според строителното министерство нямало нужда от антисеизмична експертиза, защото тя била правена при строежа на мостовете. Друг е въпросът, че съоръженията са градени преди десетилетия, когато антиземетръсните норми не са били толкова строги.
Проф. Топуров добави, че Аспаруховият мост във Варна се нуждае от основен ремонт. Същото важи и за някои съоръжения по магистралите „Хемус" и „Тракия", които не са пред падане, но е нужен ремонт заради липсата на каквато и да е поддръжка, предупреди той.
Според експерти най-уязвимата е връхната конструкция на мостовете. Претоварването на пътищата води до напукване и проникване на вода и до повреди в арматурата. От друга страна, има мостове над реки, чиито основи са подмити от водата.
Интересното е, че някои съоръжения, строени в средата на 19-и век, са проектирани по-добре от някои по-нови, каза доц. Стефан Модев, декан на Хидротехническия факултет на УАСГ. Мостовете по жп трасето между Русе и Каспичан, градено от барон Хирш, са предвидени така, че да издържат на големи наводнения. И сега те отговарят на най-съвременните нормативи, добави той.
Да се върнем назад в историята и да си спомним за мостовете на Колю Фичето, каза още доц. Модев. Мостът при Свиленград, изграден от неизвестен майстор, е с фундаменти, които и сега трудно се правят. Дяволският мост при Ардино, граден през 1518 г., е още здрав, добави той.