Aгенция за онлайн маркетингови проучвания JTN проведе национално-представително проучване в периода 7-10 декември за тенденциите в потребителското поведение по отношение на коледното пазаруване в условията на COVID-19. Целта му е да набележи основни промени в поведението и нагласите на купувачите.
Резултатите показват, че над 60% от акетираните все още са притеснени от извънредната епидемиологична обстановка като най-разтревожени са хората между 45г и 54г в София. Повече от половината запитани мислят, че мерките трябва да бъдат по-строги предвид ситуацията, а 64% смятат, че е трябвало те да бъдат въведени по-рано. Повечето от анкетираните са посочили, че са съгласни с използването на лични предпазни средства (маски, дезинфекция, социална дистанция), работата от дома, както и отмяната на почивки и екскурзии.
По отношение на предстоящите празници, потребителите споделят, че са станали по-рационални и по-силно ценово чувствителни. Признават, че тази година ще купят по-евтини подаръци и ще приготвят по-скромна празнична почерпка за близките си, защото очакват финансовото им положение да се влоши допълнително в бъдеще. Над 60% усещат по-слабо или никакво коледно настроение, а 54% споделят, че новите ограничения са променили изцяло плановете им за прекарване на празниците.
Сред най-предпочитаните типове магазини за коледната трапеза остават големите вериги хипермаркети/супермаркети, следвани от малките квартални магазини и пазарите. Най-често потребителите влизат във физически магазин за хранителни стоки от първа необходимост (91%). Резултатите недвусмислено показват, че потребителите предпочитат по-скоро да пазаруват във малки кварта магазини за сметка на големите вериги. Стоки като техника (31%), дрехи и обувки (30%) и козметика (24%) анкетираните предпочитат да купуват от онлайн магазини, въпреки че повече от половината запитани са посочили, че мислят, онлайн търговците прилагат измамни или подвеждащи стратегии преди празниците.
90% от запитаните ще използват заплатата си или спестяванията си, за да закупят коледни подаръци и само 2% ще изтеглят кредит за целта. Повечето от запитаните потребители са отделили бюджет между 100 и 250 лв за коледни подаръци и за не повече от четирима човека, а 4% няма да купуват никакви подаръци. Петте най-популярни категории подаръци са козметика (36%), детски играчки (34%), дрехи и обувки (32%), книги (32%) и техника (31%).
Повечето от потребителите споделят, че ще прекарат Коледа в най-тесен семеен кръг и смятат да посрещнат Нова година вкъщи, а 4% от запитаните ще отбележат празниците сами. Ако всички ограничения отпаднат след 21 декември, 42% споделят, че ще празнуват с приятели, 36% биха пътували или отишли на почивка, а 26% - в ресторант или заведение.
Проучването е проведено сред 600 мъже и жени на възраст 18-74 години, балансирани, спрямо национална представителна извадка по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място. Теренната работа е била 7-10 декември, с онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.
От 2007 г. JTN предлага на клиентите си комбинация от персонализирани решения, експертни познания и постоянно усъвършенстващи се процедури за качество на данните, гарантирано от патентовани технологии. През 2020г. JTN разшири продуктовата си гама като част от цялостната актуализация на идентичността на компанията и отражение на непрекъснатите усилия да предоставя най-доброто в света на технологиите, които активно слушат потребителския глас и предоставят полезни изводи на бизнеса.