България трябва да компенсира забавянето при усвояването на европейските фондове през изминалите две години. Това каза зам.-началникът на отдела за България в Генерална дирекция
"Регионална политика" в Европейската комисия Карстен Расмусен на конференция "Инфраструктурни проекти, пътища –България 2009", предаде Агенция „Фокус”.
За изграждането на пътната инфраструктура в България ЕС предоставя 1,5 млрд. евро, 980 млн. от които по ОП „Транспорт” и 250 млн. евро по ОП „Регионално развитие”, припомни той.
Според него пред страната ни съществуват големи предизвикателства по отношение на пътните проекти.
„Трябва да се подготвят много повече проекти за финансиране по структурните фондове. Важно е
европейското финансиране да бъде съпроводено с национално финансиране. Не трябва да се прави разлика между двата вида финансиране”, каза той.
„Винаги трябва да има подготвени качествени проекти, но трябва да кажем, че може някои от тях да не видят финансиране. Има риск да не се свърши достатъчно работа. Проектите, които може би няма да
бъдат финансирани, могат да бъдат поставени за допълнително финансиране в следващия програмен период. Сумите след 2013 г. ще бъдат в порядъка на 2-4 млрд. евро. Няма да имате никакво извинение, ако
не сте готови до началото на 2014 г. с готови проекти, които са минали през ОВОС и други допълнителни дейности.
Убедени сме, че НАПИ тръгва по правилен път и че ще има голяма степен на прозрачност, реформата е лесна на книга, но това е дълъг процес на промяна на служителите и техния начин на мислене трябва да
се промени, това няма да стане само с ангажимента на 4-има ръководители”, обясни Расмусен.
Имаше подозрения към работата на оценителните комисии по европейските програми, но те вече са преодолени с включването на външни експерти в работата на комисиите. Това заяви от своя
страна вицепремиерът по управлението на европейските фондове Меглена Плугчиева, предаде БГНЕС.
По думите на Плугчиева оперативните програми, които предоставят най-големи възможности за строителния бранш са ОП „Транспорт”, ОП „Регионално раазвитие” и ОП „Околна среда”. Тя припомни, че близо 5,6
млрд. лева са били насочени от правителството именно към строителния бранш. Освен това значително са били опростени процедурите по кандидатстване по оперативните програми, в това число и самите
правила, били са скъсени и сроковете.
Бил е облекчен и достъпът до т.нар. "мостово финансиране” а оттам са се повишили и възможностите за увеличаване на авансовите плащания от 2 на 4 %, което е равно на 267 млн. евро.
В четвъртък на заседанието на Министерския съвет ще се обсъжда индикативната програма, която Национална агенция "Пътна инфраструктура" и Министерството на транспорта, трябва да изработят, стана ясно
още днес.
На конференцията присъстваше и заместник-министърът на транспорта Весела Господинова. Тя посочи, че 1 млрд. евро от министерството отиват за строителството на нови пътища и потвърди позицията на
Плугчиева, че трябва да бъдат спазени всички изиствания за прозрачност.
„Подобряването на пътната инфраструктрура ще стимулира бизнеса, но и ще подобри пътната обстановка, което никак не е за
подценяване”, смята заместник-министърът. Господинова коментира, че има констатирани пропуски при работата с „Джаспърс”.
Брутният вътрешен продукт на страната ще намалее с 2 до 3 процента след август, ако дотогава не бъдат завършени търговете по оперативните програми на Европейския съюз. Това
прогнозира председателят на Камарата на строителите Симеон Пешев по време на събитието. По думите му това ще доведе строителството до колапс и ще се отрази негативно върху цялата икономика, информира
Дарик радио.
Пешев заяви, че строителството вече има сериозни проблеми, тъй като кризата е засегнала този сектор по-бързо от очакваното. В допълнение той посочи, че 75 процента от пътните фирми вече нямат
поръчки. Спасението според Пешев е в публичните инвестиции. Той уточни, че все пак, ако търговете по оперативните програми приключат до юни, то при строителството няма да има срив и то ще се задържи
на ниво от миналата година.
Пешев призова да не се правят повече проверки в пътната агенция, тъй като това пречи на нормалния работен процес. Там няма корупция и непрозрачност, обърна се Пешев към Карстен Размусен.
От строителната камара настояха ЕК да освободи средствата от европейските фондове за строителство на големи инфраструктурни проекти.