Върховният административен съд отмени решение на кабинета от края на миналата година, с което правителството одобри спорни промени в действащия план за управление на национален парк "Пирин". Поправките, приети без екооценка между коледните и новогодишните празници (на 29 декември 2017 г.), отваряха възможност за сечи и строителство на големи площи от парка и предизвикаха масови граждански протести, които не спряха да се провеждат регулярно почти половин година.
Тричленният съдебен състав се е произнесъл за отмяна на решението на правителството миналия петък (27 юли 2018 г.) като го определя за незаконосъобразно. Съдът осъжда Министерски съвет да заплати на WWF-България разноските по делото (810 лв.). Решението на ВАС подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред по-горната инстанция. Ако бъде обжалвано, делото ще се гледа от петчленен състав на съда и тогава решението му ще е окончателно.
Делото срещу промените в плана за управление на "Пирин" беше образувано по жалби на две физически лица, на "WWF България" и на Асоциацията на парковете в България.
Според върховните съдии решението на кабинета, което се обжалва, е взето в нарушение на два закона, като са нарушени разпоредби на Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на Закона за биологичното разнообразие (ЗБР).
"Не са извършени екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда, каквото е изискването за планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда." Това е другият ключов мотив на съда за отмяна на решението на кабинета за парк "Пирин".
С оспорваното решение на кабинета се променят норми, режими, условия и препоръки за осъществяване на дейностите, които налагат според закона процедура по преценка дали да се извърши екологична оценка на промяната на плана за Пирин, отбелязват висшите съдии в мотивите за решението си. Такава процедура за екооценка не беше направена, а министърът на екологията многократно твърдеше в публичното пространство, че тя не е задължителна по закон и няма нужда да се прави.
От ВАС обаче дават конкретни примери за промени в режимите, изискващи екооценка. За пример те посочват, че според поправките в плана за Пирин, одобрени от кабинета, в зоната за опазване на горските екосистеми и отдих се предвиждат нови дейности като водохващане, а в зона за туризъм – дейности по изграждане на писти, въжени линии, съпътстваща инфраструктура и изкуствено осветление; в зона на сгради и съоръжения: изграждане на писти, въжени линии и съпътстваща инфраструктура.
Тричленният състав смята също, че административният акт, приет от кабинета, не съответства на основната цел на Закона за защитените територии, а именно: опазването и съхраняването на защитените територии като национално и общочовешко богатство и достояние и като специална форма на опазване на родната природа, способстващи за развитието на културата и науката и за благополучието на обществото.
В чл. 2, ал. 2 от този закон изрично е предвидено, че опазването на природата в защитените територии има предимство пред другите дейности в тях.