Рецесията в туризма отминава
Очакваме ръст на туристите по Черноморието през този летен сезон с най-малко 10-15%. Като цяло може да се каже, че кризата в сектора отминава, за което има ясни знаци. Това съобщи ръководството на "Сол Мелиа България" - част от испанската "Сол Мелиа"*, която е 13-та най-голяма верига в света и заема трето място сред хотелските компании в Европа.
"Сол Мелиа България" управлява общо 5 четири- и петзвездни хотела на Черноморското ни крайбрежие - "Мелиа Гранд Ермитаж" в к.к. "Златни пясъци", "Сол Луна Бей Ризорт" в Обзор, "Сол Несебър Бей", "Сол Несебър Маре" и "Сол Несебър Палас" в Несебър. Общият капацитет на комплексите е над 2000 стаи, което се равнява на над 35% от капацитета на международните хотелски вериги по българското Черноморие.
На снимката (отляво надясно): Любо Липчев, управител на "Сол Несебър Палас", Мария Шишкова, директор маркетинг и продажби на "Сол Мелиа България", Хуан Педро Лемес, управител на "Мелиа Гранд Ермитаж", Томас Наваро, мениджър на "Сол Мелиа България"
Според Мария Шишкова, директор маркетинг и продажби на "Сол Мелиа България", има няколко ясни показателя за това, че кризата в туризма отминава.
Тя посочи, че туризмът е бил един от секторите, които така или иначе не са били сред най-засегнатите в страната. Освен това в момента обществените вълнения в Северна Африка, която е основна световна туристическа дестинация, рефлектират положително върху българския туризъм, насочвайки поток от летовници към нашите ширини. "Наше право, а и задължение е да се възползваме от това", уточни Шишкова.
Към настоящия момент бавно започва да се възобновява интересът на компаниите към конгресния туризъм и организирането на тийм билдинги и други събития (т.нар. сектор MICE - Meetings, Incentives, Conferencing, Exhibitions), което също е знак, че кризата бавно отминава и фирмите вече отново планират бюджети, свързани с подобни инициативи. Шишкова изтъкна, че все повече клиенти, главно от финансовия и фармацевтичния сектор, се интересуват от провеждане на корпоративни мероприятия в хотелите от веригата.
"Мелиа Гранд Ермитаж". Снимка: Econ.bg
Маркетинг директорът на веригата съобщи, че напоследък се забелязва засилен интерес към туризма у нас и от чуждестранните туроператори. Хотелите на "Сол Мелиа" са били посетени от инфо групи и експедиенти от множество европейски държави. Хотелите на "Сол Мелиа България" са най-посещавани от руснаци и румънци, немските и английските туристи са на трето място, а след тях се нареждат българите.
От своя страна Любо Липчев, който е управител на "Сол Несебър Ризорт", обясни, че тази година хотелът отчита 30% ръст на ранните резервации в сравнение с миналата година.
По време на пресконференцията ръководството на Сол Мелиа сподели още една положителна тенденция. Летният сезон все повече се удължава, посрещат се гости от април до октомври, расте и престоят на туристите.
"Сол Мелиа" има сериозни бизнес интереси на Балканите
Новият мениджър на "Сол Мелиа България" Томас Наваро, който заема тази длъжност от началото на годината, обясни, че веригата има сериозни бизнес интереси в България и в страните от региона. "Искаме да растем и да се развиваме тук", заяви той. Въпреки това, той поясни, че компанията няма да прави необмислени инвестиции. "Много по-добре е да проучим в детайли възможностите и след това да откриваме нови хотели, отколкото да прережем лентата на няколко необмислени инвестиции и след това да се налага да ги затваряме един по един", каза той.
"Отдавна проучваме ситуацията тук, но интересът ни към региона се засили преди 3-4 години. Освен към България, гледаме към Сърбия, Македония, Румъния, южните съседки", каза Мария Шишкова. Ръководството на "Сол Мелиа България" е отговорно за развитието на веригата на целия Балкански полуостров. "Балканите растат във всеки един сектор, туризмът не трябва да е изключение от тази тенденция", сподели Наваро.
Той призна, че Балканите като цяло не са особено познати в останалата част от Европа, но сподели личното си убеждение, че страните от региона има какво да покажат на туристите и винаги биха могли да представляват хубава изненада за тях - достатъчно е само процесът да се менажира по добър начин. Новият мениджър на "Сол Мелиа" в България изтъкна като предимство конкурентните цени, които се предлагат у нас в сравнение с другите европейски туристически дестинации, но допълни, че все още много може да се желае от отношението на администрацията и състоянието на инфраструктурата. "Нашите цели и задачи занапред са свързани с това от една страна да поддържаме високото качество, което предлагаме на клиентите си, а от друга - да убедим общините и туристическите власти да помагат за инфраструктурата и за промотирането на туристическия сектор", каза Наваро. Той предвижда много добър летен сезон за хотелите от веригата "Сол Мелиа" в България, базирайки се на тенденциите и броя на резервациите до момента.
"Мелиа Гранд Ермитаж". Снимка: Econ.bg
Идеята за all inclusive. Доколко този тип пакети са удачни в елитните комплекси?
Наваро сподели мнението си за пакетите от типа all inclusive. Той разказа, че този начин на предлагане на туристически услуги се е зародил през 80-те години на миналия век в страните от Карибския басейн. Там, буквално в средата на нищото, се строяха големи комплекси, вкючително и от веригата "Сол Мелиа" (която е създадена още през 1956 година). За да привлекат туристите към тези места, туроператорите и хотелиерите съвместно измислиха създаването на различните средства за забавление, ресторантите, басейните, които да предлагат всичко в рамките на комплекса и същевременно да са калкулирани в цената, която гостите плащат. През годините тази идея се префасонира и сега от гледна точка на туристите е удобна, най-вече защото им дава обща представа за това колко като цяло ще струва почивката им, каза Наваро. Той обаче заяви, че според него в българските курорти нещата не стоят съвсем така - има ресторанти, има заведения за забавления, има басейни. Но търсенето определя предлагането, а съвременните туристи проявяват все по-голям интерес към all inclusive и това налага хотелиерите да се съобразят с желанията на своите клиенти. ние не можем да вървим срещу течението, сподели Наваро.
Средната цена на пакетите от типа all inclusive в пика на туристическия сезон ще бъде около 150 лева на човек в двойна стая в хотелите от веригата. Цените на услугата остават същите като миналогодишните, независимо че разходите са се увеличили средно с 10% през последните две години.
Размисли за туризма
Томас Наваро, който работи в туризма от 1975 г. насам, обобщи философски впечатленията си от менажирането на сектора и проследяването на всички възможни тенденции в него: "Колкото повече виждам и научавам за туризма, толкова по-ясно осъзнавам че разбирам малко".
От своя страна управителят на "Сол Несебър Ризорт" Любо Липчев заяви, че цял живот работи и се развива в сферата на туризма. Той коментира: "Не е лесно да се работи за голяма хотелска верига, но е истинско удоволствие да знаеш, че има правила, които само трябва да се спазват, за да имаш успех".
През изминалия уикенд веригата даде старт на новия туристически сезон с голямо Балканско парти в хотел "Мелиа Гранд Ермитаж" (най-големия 5-звезден хотел на Балканите) в курорта Златни пясъци. Сред изненадите за гостите бяха нестинарско и огнено шоу, гигантска торта, интернационална кухня, представяща различни балкански народи, а за доброто настроение се погрижи легендарният оркестър "Карандила".
Част от огненото шоу пред "Гранд Мелиа Ермитаж". Снимка: Econ.bg
*За целите на този материал, авторът на статията посети "Гранд Мелиа Ермитаж" на разноски на веригата хотели "Сол Мелиа България"