Традиционни стереотипи са предизвикателство пред равнопоставеността в образованието

07.06.2010 | 12:03
по статията работи:
Само няколко страни обръщат внимание на по-ниските резултати при момчетата под формата на приоритет в политиката си
Традиционни стереотипи са предизвикателство пред равнопоставеността в образованието

Европейската комисия представи ново проучване, в което се изследва как европейските страни разрешават въпросите за неравнопоставеността между половете в областта на образованието. То показва, че разликите между половете остават както при избора на вида образование, така и при учебните резултати.

"Връзката между пола и постиженията в учението се е променила значително през последните 50 години и разликите сега имат по-заплетени очертания. Преподавателите в училище са почти изцяло жени, докато образователните системи се ръководят от мъже", коментира Андрула Василиу, европейският комисар по въпросите на образованието.

Повечето от успешно завършилите училище са момичета, докато при незавършилите преобладават момчетата. Необходимо е да основем политиките за равнопоставеност между половете върху тези житейски факти, допълни още тя.

Проучването на Комисията се базира на работата на мрежата Eurydice, която събира и анализира данните за образователните системи. Проучването обхваща 29 страни (всички държави-членки на ЕС без България и включва Исландия, Лихтенщайн и Норвегия).

Ето и основните констации в доклада:

Най-тревожни остават представите за ролите, отредени на половете, и стереотипите

С малки изключения всички европейски страни вече имат или планират да създадат политики за равнопоставеност между половете в образованието. Основната цел е да се разчупят стереотипите и традиционните представи за ролите на отделните полове. Сред целите е още повишаването на дела на представителите на женския пол сред лицата, отговорни за вземането на решения, противопоставянето на модела, при който постигането на резултати е характерно по-скоро за единия пол, и борба с тормоза в училищата по признак „пол". Не се срещат често правителствени инициативи, чиято цел е да информират родителите за проблеми, свързани с равнопоставеността между половете, и да ги ангажират по-активно за популяризирането на равнопоставеността между половете.

Момичетата обикновено получават по-високи оценки и по-високи резултати на матурите от момчетата, а момчетата по-често прекъсват училище или повтарят годината. Международните проучвания показват, че момчетата обикновено се представят по-зле по четене, докато момичетата имат по-лоши резултати по математика в около една трета от образователните системи в Европа. Социално-икономическата среда обаче остава най-важният фактор.

Само няколко страни обръщат внимание на по-ниските резултати при момчетата под формата на приоритет в политиката си (фламандската общност в Белгия, Ейре и Великобритания). Още по-малко са страните, които имат специални програми за подобряване на уменията за четене на момчетата и постиженията по математика и естествени науки на момичетата (Австрия и Великобритания).

Европейската комисия обръща внимание на неравнопоставеността между половете в образованието посредством насърчаването на сътрудничество в политиките на отделните държави-членки на ЕС и посредством програми за финансиране. Борбата срещу социалната изолация и неравнопоставеността между половете е сред основните приоритети на финансовата подкрепа, предоставяна от ЕС за мултинационални образователни проекти и партньорства посредством програмата за обучение през целия живот.

Напътствията за професионално обучение, свързано с признака пол, по-често са насочени към момичетата

Мнозина млади мъже и жени от професионалните и общообразователните училища все още предпочитат да изберат кариера, която отразява традиционните роли на мъжа и жената. Необходимо е да има по-добри професионални напътствия, за да се разреши този проблем, както и професионалните съветници да обръщат повече внимание на проблемите, свързани с неравнопоставеността между половете, което би предполагало по-големи възможности за разчупване на стереотипите.

Напътствията, при които се обръща внимание на въпросите, свързани с неравнопоставеността на половете, се срещат само в половината от европейските страни и в по-голяма степен са насочени към момичетата, отколкото към момчетата, като обикновено се стремят да насърчават момичетата да се насочват към кариера в областта на технологиите и естествените науки. Макар и да се срещат отделни интересни инициативи и проекти, като цяло липсват насочени към момчетата национални стратегии за борба със стереотипите при половете по отношение на избора на кариера.

Политиките във висшето образование са насочени основно към повишаване на броя на жените, избрали кариера в областта на математиката, точните науки и технологиите

Жените са мнозинство сред учениците и студентите в почти всички страни, като вземат превес в области като образование, здравеопазване и социална дейност, хуманитарни науки и изкуства. Мъжете избират предимно области като инженерство, производство и строителство.

В около две трети от страните има политики за справяне с неравнопоставеността във висшето образование. Почти всички от тези политики обаче са насочени единствено към жените. От друга страна делът на жените сред преподавателите във висшите учебни заведения намалява с всяко следващо стъпало на академичната стълбица. Само около една трета от страните обаче прилагат конкретни политики за справяне с вертикалната сегрегация.

Политики, насочени и към двата проблема, има във фламандската общност в Белгия, Германия, Холандия, Австрия, Швеция, Великобритания и Норвегия.

Мрежата Eurydice Network (www.Eurydice.org) предоставя информация и анализи на европейските образователни системи и политики. Мрежата се състои от 35 национални звена, намиращи се във всички 31 държави-участнички в програмата на ЕС „Обучение през целия живот" (държавите-членки на ЕС, страните от ЕИП и Турция), и работата ѝ се координира и управлява от Изпълнителната агенция за образование, аудиовизия и култура на ЕС в Брюксел, която изготвя нейните публикации и бази данни.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...