Електроразпределителното дружество ЧЕЗ, обслужващо западните райони на страната, обяви в пресрелийз до медиите, че започва кампания за разясняването на съдържанието на месечната фактура. Към следващите си сметки потребителите ще получат брошура с подробна информация за образуването на цената на електроенергията. Инициативата е част от кампанията "Бъдете информирани".
Високите сметки за ток за последния месец на 2012 г. предизвикаха масово недоволство в страната. То ескалира в протести в различни градове, насочени към ресорните институции и към трите електроразпределителни компании - ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-Про".
Стана ясно, че реалното потребление на гражданите формира едва 40% от месечната им фактура. От ЧЕЗ обясняват, че при тях постъпват само 9% от фактурираната стойност.
В прессъобщението се казва: "От всички компоненти във фактурата на битовите потребители, за ЧЕЗ остава само цената за достъп и пренос през разпределителната мрежа, но значителна част от този приход разпределителното предприятие връща към Националната електрическа компания (НЕК) за покупка на електроенергия за технологичен разход". Средствата от останалите компоненти (напр. цена за достъп до електропреносната мрежа, цена за пренос през тази мрежа, добавка за зелена енергия и др.) се разпределят през дружеството на другите участници във веригата "производство-пренос". И ето как за ЧЕЗ остават посочените 9%.
Междувременно от електроразпределителната компания "Енерго-Про" информират в друго прессъобщение, че няма отклонения в работата на проверените в Горна Оряховица и Шумен. Това са показали резултатите на проверката на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). От общо 14 проверени случая, избрани от проверяващите експерти, само при един електромер е констатирано съмнение за неточност. След проверка в Български институт по метрология (БИМ) обаче е установено, че уредът измерва точно, уверяват от енергийното дружество.
С други думи, заключвт те, потреблението на клиентите е отчетено правилно и сметките са реални.
В хода на проверката от страна на ДКЕВР при един от проверените сигнали, при напълно изправен електромер, е констатирано минимално отклонение в напрежението (от 2 волта) от установения стандарт. От "Енерго-Про" посочват, че компанията предприема мерки за отстраняване на проблема.