Продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили в България през миналата годината нарастват с над 10%, а тези на употребяваните се сриват с почти толкова, показват данните за регистрациите на "Пътна полиция". Чакането дълго за нова кола и повишените с поне 10% цени не спират купувачите. Докато липсата на добри автомобили втора ръка и скока на цените с над 20 на сто разколебават тези, които разчитат на употребявано превозно средство.
Причината за проблемите пред производителите на нови автомобили са продължаващият недостиг на чипове и нарушените вериги за доставки заради войната в Украйна.
През 2022 г. в България са били купени 34 448 нови коли в категории М1 и N1, докато за същия период на 2021 те са 31 196, сочи статистиката. Все още обаче това е с над 20% по-слаб резултат от "предкоронната" 2019 г.
Употребяваните леки и лекотоварни автомобили нов внос са съответно 218 041 през 2020 г. срещу 197 133 сега, което пък спад от почти 9.6%. Над 139 хил. от купените през миналата година коли са на възраст повече от 10 години.
Общо броят на водените на отчет в "Пътна полиция" всички моторни превозни средства в страната е малко над 3.88 млн. Почти половината са на възраст над 20 години, а едва около 5 на сто са на до 5 години.
Поглед към най-търсените нови леки и лекотоварни автомобили показва, че дългогодишният лидер "Дачия" е изместен от "Тойота" и "Рено". Следват "Фолксваген", "Шкода", "Киа", "Хюндай", "Пежо", "Ситроен" и "Форд.
При употребяваните леки и лекотоварни коли лидер си остава "Фолксваген". Промени няма и назад в подреждането, където се нареждат БМВ, "Ауди", "Опел", "Тойота", "Форд", "Пежо", "Хонда" и "Ситроен".
Поглед към използваното гориво от леките автомобили в страната затвърждава очертаващата се тенденция за намаляване броя на тези на бензин - с почти 2%, докато дизеловите са с почти 3.5% повече (виж графиката). Скок има и при колите на газ (метан и пропан-бутан) с малко над 11 на сто.
Запазва се тенденцията за повишаване на интереса към електромобилите, като техният брой се повишава с над 86% и на ток вече са 6293 автомобила. Както в предишни години отново основната движеща сила е разширяването на автопарка от коли на първата услуга за споделени автомобили Sрark, както и в падането на цената на подобни модели на вторичния пазар.
Интересът към хибридите се повишава с над 55%, като двигател с вътрешно горене и електромотор използват 30 765 леки автомобила.