Отказът от автомобил като цяло е явление за богати хора в градовете, въпреки че заплахите за индустрията остават, пише Евронюз.
Според нов доклад на консултантската фирма Arthur D. Little използването на автомобили продължава да нараства в световен мащаб въпреки заплахите за климата.
От извадка от 16 000 шофьори в 25 държави проучването стига до заключението, че много потребители не са склонни да се откажат от автомобилите си.
Това важи с особена сила за групите с ниски доходи и тези в селските райони, където общественият транспорт е ограничен.
Обратно, три четвърти (76 %) от жителите на европейските градове с население над 5 милиона души са готови да се откажат от автомобила си.
За сравнение, в европейските градове с население под 250 000 души този процент е 62%.
Шофьори от различни държави бяха помолени да прогнозират колко важно ще бъде да имат собствен автомобил след 10 години - в сравнение с днешния момент.
Респондентите от Испания, Франция, Италия, Белгия, Норвегия и Сингапур дават сравнително по-ниски оценки, което означава, че това ще бъде по-малко важно за тях.
От друга страна, шофьорите в страни като Мексико, Саудитска Арабия и Турция прогнозират, че за тях ще бъде относително по-важно да притежават автомобил след десетилетие.
Проучването също така групира отговорите в зависимост от възрастта.
В сравнение с тези на възраст над 45 години, шофьорите под този възрастов праг се оказаха по-привързани към автомобилите си, когато си представяха бъдещите навици.
В Европа, Северна Америка и Китай повече млади, отколкото по-възрастни шофьори прогнозираха, че автомобилът им ще бъде важен за тях след 10 години.
Запитани какво би ги убедило да се откажат от личния си автомобил, респондентите посочват нови, по-евтини услуги за мобилност (50 %) и висока достъпност на такива услуги (38 %).
Тези алтернативни услуги за мобилност включват обществен транспорт, частни превози и споделяне на автомобили.
Запитани защо избират нови услуги за мобилност, анкетираните посочват гъвкавостта (62%), разходите (52%) и околната среда (44%) като три основни причини.
Според Международната агенция по енергетика новите регистрации на електрически превозни средства с батерии и хибридни електрически превозни средства с възможност за включване към електрическата мрежа продължават да нарастват в целия свят, като през 2023 г. ще достигнат 14 милиона.
В доклада на Arthur D. Little обаче се отбелязва, че все още има редица пречки пред разширяването на пазара на електрически превозни средства.
Една от основните спънки е цената, тъй като на много пазари първоначалните цени на електромобилите остават по-високи от тези на традиционните автомобили. Това не се подпомага от намаляването на държавните субсидии в няколко държави.
Наред с това в проучването се твърди, че най-съществената пречка пред приемането на електромобилите е „страхът от новото“, тъй като купувачите могат да имат „предразсъдъци и предубеждения за тях“.
Други опасения включват неравномерността на инфраструктурата за зареждане, продължителността на времето за зареждане и опасенията относно живота на батерията.
Почти половината (49%) от тези, които не избират електромобилите задвижвани с батерии (BEV) за следващия си автомобил, посочват като причина живота на батерията.
Докладът показва, че тези, които вече притежават BEV, са много лоялни към автомобила си - 76% от тях очакват да го заменят с друг BEV.
Докладът също така подчертава как конкуренцията между големите производители на автомобили вреди на дейността в световен мащаб.
„Компаниите ... трябва да се ориентират в нарастващото геополитическо съперничество между САЩ, Европа и Китай, което се отразява на операциите, особено на глобалните вериги за доставки“, заявяват от Arthur D. Little.
Фирмите, които понастоящем се сблъскват с тези предизвикателства, включват Stellantis и Volkswagen, които наскоро публикуваха предупреждения за печалбата.
Една от основните заплахи е слабото търсене в Китай, тъй като европейските производители отстъпват на азиатските си конкуренти.
Производителите на автомобили в Китай са в състояние да разработват сложни електрически автомобили бързо и евтино, което е в полза на потребителите.
Този дисбаланс сега заплашва с търговска война между двата блока, след като миналата година Европейската комисия започна разследване на пазарните практики на Пекин.
Според Комисията успехът на китайските производители се дължи на несправедливи държавни субсидии, които позволяват на фирмите за електромобили да поддържат изкуствено ниски цени.
Пекин отвърна на удара с аргумента, че индустрията му процъфтява по естествен начин, отбелязва БГНЕС.