Вече никой не се интересува от Facebook. На фокус е Alibaba

09.05.2013 | 17:41
по статията работи: Петя Бързилска
Какво да очакваме от IPO-то на световния гигант в областта на електронната търговия
Вече никой не се интересува от Facebook. На фокус е Alibaba

В началото на годината емблематичният китайски бизнесмен Джак Ма обяви, че от месец май се оттегля от оперативното управление на интернет групата Alibaba. Реално отстъпването на шефската позиция в световния гигант в областта на електронната търговия ще се случи този петък. С което започва нов етап в развитието на компанията, като всички погледи са вперени в нея в очакване на подробности за планираното първично публично предлагане (IPO) на нейни акции.

Предвид мащаба на Alibaba прогнозите са борсовото й излизане да се превърне в едно от ключовите събития на годината във финансовия свят, сравнявано с истерията, която предизвика IPO-то на социалната мрежа Facebook през 2012 г., коментира "Форбс".

В петък Джак Ма, бивш професор по английски език и настоящ милиардер, официално предава поста на изпълнителен директор на дясната си ръка във фирмата  Лу Джаосъ. 48-годишният Ма ще запази стратегическата позиция председател  на Съвета на директорите и ще наблюдава по-отстрани развитието на компанията, която създава преди 14 години.

Той е напълно наясно с големия  интерес, който предизвиква Alibaba в момента. Но отказва да дава подробности за предстоящото IPO, пише АФП.

"Целият свят знае, че Alibaba ще излезе на борсата, но аз не знам кога ще се случи това“, каза преди няколко дни той в интервю за китайски вестник.

Във всеки случай, според анализатори, извършваните напоследък процеси по преструктуриране подсказват, че компанията се подготвя за решителната стъпка и скоро ще се представи пред инвеститорите. Alibaba ускори поетапната си раздяла с Yahoo!, с която имаха 4-годишно сътрудничество. Освен това китайският гигант наскоро придоби 18% от Sina Weibo – най-голямата местна услуга за микроблогове.

В момента групата бива оценявана на между 60 и 100 млрд. долара от различни експерти. Стойности, даващи основание за сравнения с Facebook, която през миналата година привлече от борсата 104 млрд. долара – рекордна сума за компания от този сектор. Безспорно грандиозен успех, но впоследствие акциите й започнаха да падат.

Според информация на "Блумбърг" мениджмънтът на Alibaba иска да се предпази от грешките на Facebook и би предпочел да си даде първоначална оценка, която да е по-ниска от 100 млрд. долара. Изказаните предположения са за около 62,5 млрд. долара.

На практика обаче към момента Alibaba е по-голяма компания от Facebook.

От част от публикуваните последни отчети на Yahoo! (която все още държи 24% в китайския гигант) става ясно, че за четвъртото тримесечие Alibaba има приходи в размер на 1,84 млрд. долара и 650 млн. долара нетна печалба. За същия период Facebook е реализирал приходи от 1,54 млрд. долара и печалба от 64 млн. долара.

Тоест, според "Форбс", би било странно Alibaba да иска по-ниска оценка от инвеститорите спрямо поисканата от социалната мрежа. Пък и кой бизнес модел е по-устойчив в дългосрочен план – продаването на реклами от Facebook или извършването на транзакции с 1,3 млрд. китайци от Alibaba?

Всички институционални инвеститори, които искат да инвестират в Китай, автоматично ще станат купувачи на Alibaba”, казва пред АФП Бил Бишъп, специалист в сектора.

По оценки на изследователската компания Mc Kinsey всяка година до 2020-та онлайн продажбите в Китай ще генерират между 420 и 650 млрд. долара. Тоест най-големият такъв пазар в световен мащаб. 

Какво включва империята на Alibaba?

Групата оперира едноименния сайт, вече котиран в Хонконг, който позволява на малкия и среден бизнес да продава продуктите си в интернет или да открива доставчици благодарение на три платформи, обединяващи милиони регистрирани корпоративни потребители от целия свят.

Освен това част от компанията е Taobao.com, където покупко-продажби извършват предимно физически лица. Регистрираните потребители в Китай са над 500 млн., а предлаганите продукти – повече от 800 млн. В петък Taobao ще отпразнува своята десетгодишнина.  
 
Дъщерна фирма на Alibaba е и Tmall.com. Сайтът предлага на местно ниво продукти на 70 хил. китайски и международни марки от името на над 50 хил. търговци. По данни на изследователската компания iResearch Tmall.com има над 50 на сто дял от продажбите на дребно в интернет в страната.  
 
В този контекст оттеглянето на Джак Ма едва ли ще има значителни последици за Alibaba. Според анализатори настоящата работна организация в групата е добра, като на преден план все по-ярко се откроява дълго чаканото й IPO.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...