Може ли Apple да оцелее без Стив Джобс?

07.10.2011 | 09:45
по статията работи: Петя Бързилска
Тим Кук е наследник на съоснователя и бивш главен изпълнителен директор на Apple, който превърна компанията в едно изключително доходоносно и популярно предприятие
Може ли Apple да оцелее без Стив Джобс?

Съоснователят и главен изпълнителен директор на Apple Стив Джобс, който почина на 5 октомври след дълга битка с рак на панкреаса, създаде серия от емблематични електронни продукти, преобрази няколко индустрии и превърна Apple в гигант, оценяван на 350 млрд. долара.

Джобс, който е смятан за един от най-добрите главни изпълнителни директори в историята, предаде управлението на Apple на дългогодишния оперативен директор Тим Кук през август тази година. Много анализатори смятат, че компанията е добре позиционирана, но смъртта на Стив Джобс, която беше оповестена пред света вчера, поставя много въпроси. На част от тях се опитват да дадат отговор анализатори, цитирани от Telegraph.co.uk.

Може ли Apple да успее без Стив Джобс?

Джобс беше известен с железния си контрол върху всяка стъпка на производствения  процес - от замисъла до изпълнението. Във всеки един от продуктите Macintosh, iPod, iPhone или iPad се забелязва дизайнерският усет на Джобс. Въпреки това през последната година инвеститори и потребители свикнаха с мисълта, че Apple ще остане без идейния си лидер. Още през януари, когато Джобс излезе за трети път в болнични, а Кук за пореден път пое ръководството, повечето хора не очакваха Джобс да се върне към активно управление. Въпреки това инвеститори и потребители продължиха да вярват в компанията.

Apple има достатъчно нови продукти, които чакат да бъдат пуснати на пазара и не би трябвало компанията да е изправена пред затруднения в краткосрочен план. Не е ясно обаче дали геният на Джобс, както като идеен лидер, така и като изключителен търговец, ще може напълно да бъде наследен. Равнодушната реакция към първото голямо представяне – това на iPhone 4S, на новия изпълнителен директор на компанията във вторник може да се смята за предупредителен знак.

Инвеститорите от години следят здравето на Джобс, който беше диагностициран с рак на панкреаса през 2004 г., но това не оказа значително влияние върху цената на акциите на Applе. Пазарът леко се раздвижи, когато Джобс обяви през август, че напуска поста на главен изпълнителен директор. Леки промени бяха отчетени и в часовете след обявяването на неговата смърт в сряда.

Факторите, които в момента най-много влияят върху акциите на компанията, са надеждността на продуктовите линии на iPhone и iPad, както и това колко добре Apple отстоява позициите си спрямо конкурента в производството на смартфони Google и бързоразвиващия се съперник Amazon.com.

Какво е наследството на Стив Джобс?

Джобс се нарежда сред най-великите изпълнителни директори в историята, наред с Хенри Форд и директорите на други гиганти на корпоративна Америка. Едно от най-уникалните му постижения е извеждането на Apple до мястото на световен лидер не веднъж, а цели два пъти. След като основава компанията заедно със Стив Возняк през 1976 г. и дава на света Apple II и Macintosh, Джобс бива изместен в борбата за ръководната позиция от избрания лично от него изпълнителен директор Джон Скъли. Когато Джобс се завръща през 1997 г., бъдещето на затъващата компания е под съмнение. Той обаче успява радикално да трансформира остаряващия компютърен производител и да развие дейността му в много по-успешно направление. Малко са примерите за такъв изключителен поврат.

Междувременно през 1986 г. Джобс купува Pixar, което тогава е не повече от експеримент в дигиталната анимация. Впоследствие Pixar се превръща в огромна сила и след като компанията е придобита от Disney през 2006 г., Джобс става най-големият акционер в гиганта на развлекателната индустрия. Това е един от малкото примери за превръщането на страничен проект в иноватор от световна класа и история за бизнес успех.

Малцината критици на Джобс твърдят, че Macintosh е най-вече взета назаем технология и че това, което Apple дава на света, са лъскав телефон и подобрен музикален плеър. Но много хора – в технологичния свят и извън него – смятат, че неговото въздействие върху обществото и културата е огромно. Apple е причина милиони да станат част от дигиталните технологии, онлайн медиите и мобилните комуникации по начин, по който никога не са били.

Ще се промени ли Apple под ръководството на Кук?

И Джобс, и Кук са си изградили репутацията на големи перфекционисти, но се смята, че с наследника на Джобс е по-лесно да се работи. Докато Стив Джобс беше непопулярен с лошото си отношение към служителите - има много примери за това как е уволнявал хора в асансьора, то се счита, че с Кук е по-лесно да се стигне до консенсус.

Въпросът дали и как Apple ще се промени под негово управление, остава отворен.  Успехът на Кук в Apple обаче се дължи в голяма степен на споделянето на едни и същи качества с неговия началник: стремеж към перфекционизъм, внимание към детайла и твърдо отстояване на позициите по време на преговори.

Хора от фирмата твърдят, че в първите дни след назначаването на Кук, неговият шеф е трябвало няколко пъти да се намесва, за да възобнови тежки преговори. Но след като през годините изтръгна серия от отстъпки от азиатските партньори на компанията в производството и три пъти временно ръководеше империята на Стив Джобс в негово отсъствие, самочувствието на Кук в умението му да управлява се повиши, а увереността в неговите лидерски качества се затвърди.

Кой друг е също важен за бъдещия успех на компанията?

Гуруто в дизайна Джонатан Ив, шефът на маркетинговия отдел Фил Шилър, и началникът на софтуера за мобилни апарати Скот Форстол са трима от най-важните играчи в Apple. Шилър замести Джобс на няколко продуктови презентации. Поради факта, че Кук по природа e по-сдържан, Шилър занапред може да се сдобие с по-висока обществена разпознаваемост.

Кое ще е следващото голямо начинание за Apple?

Съществуват безброй спекулации относно това в каква посока Кук ще насочи Apple и дали Джобс вече не е поставил основите на "следващото голямо начинание" на компанията. Засега разговорите в индустрията се въртят около нещо като опит за радикална промяна във всекидневната и телевизионния приемник. В миналото Apple постига резултати като се намесва във фрагментирани и стагниращи индустрии - музикалната и тази на мобилните телефони, и ги прекроява чрез технологични иновации. Много експерти смятат, че сферата на телевизията и нейното объркващо многообразие от възможности е подходяща за преобразяване в стилa на Apple: "простото е красиво".

Превод от английски: Петя Бързилска (p.barzilska@econ.bg)

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...