В периода ноември 2020 г.- май 2021 г., който включва двата най-дълги локдауна от началото на епидемията, българите преструктурираха семейните си бюджети и разходите. Средствата, които бяха спестени от ресторанти, пътувания и транспортни разходи, бяха пренасочени към реализацията на проекти като ремонт на дома, покупка на по-висок клас употребявани автомобили и медицинско лечение. Този извод се базира на данните от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвен от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – БНП Париба Лични Финанси.
Преструктурирането на разходите и стремежът за реализация на по-големи проекти доведоха до ръст на средния размер на заявките за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България от 14,2% в периода ноември 2020 г.-май 2021 г. в сравнение с май-октомври 2020 г. Според експертите на банката, дългото време, прекарано вкъщи, доведе до повишено желание за подобрение на жизнената среда и стандарт чрез покупка на ново обзавеждане, на по-скъпи коли и чрез различни подобрения на дома.
Също така, много хора трябваше да покрият и увеличени разходи за медицинско лечение и възстановителни терапии след прекаран Ковид или поради други здравословни причини. Цифрите показват, че средната сума на заявките за потребителски кредити за ремонт на дома нарасна с 24,9% в сравнение с май-октомври 2020 г и достигна 8 460 лв. Средният размер на заявленията за покупка на употребяван автомобил нарасна с 19,7% до 8 596 лв. Молбите за кредити за покупка на обзавеждане отбелязват ръст от 33% до 5 616 лв., а за лечение – от 27,5% до 5 067 лв.
Локдауните доведоха и до промяна на поведението на хората при заявяване на кредит. В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. делът на заявките подадени онлайн надхвърли 50%. Това показва, че българинът бързо се адаптира към новата среда при кандидатстване за потребителски кредит и активно използва дистанционни и онлайн канали.
Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси. Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 20 години БНП Париба Лични Финанси е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 милиона клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.
33,1% от заявките са за ремонт на дома, 28,4% - за обединяване на задължения
В периода ноември 2020 - май 2021 г. българите най-често търсеха финансиране за реализация на проекти като ремонт на дома – 33,1% от заявките, обединяване на задължения - 28,4% и покупка на употребявани автомобили - 16,3%. Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите - уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежание на по-добър автомобил. Сред топ10 цели на проектите са и пари в брой, лечение, покупка на мебели, семейни тържества, почивки, ремонти на автомобили и плащане на сметки.
БНП Париба Лични Финанси в България подкрепя реализирането на плановете на хората като им предоставя потребителски заеми с максимална размер от 80 000 лева и дълъг срок на изплащане до 96 месеца. Хората се възползват от фиксираните и прозрачни условия на кредита и персонализирания подход на банката и затова препоръчват нейните продукти и услуги на приятели и роднини.
Средният размер на заявките нарасна с 14,2%
За периода ноември 2020 г. - май 2021 г. средният размер на заявките за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България, нарасна с 14,2% спрямо периода май - октомври 2020 г. Новото издание на обзора показва, че хората са кандидатствали за средно 8 074 лв., а шест месеца по-рано сумата беше 7 071 лв.
Още по-значителен ръст - с 18,6% е регистриран при средният размер на заявките за топ 5 цели, които формират близо 90% от всички проекти. Например, размерът на заявките за обновяване на дома нарасна от 6 771 лв. до 8 460 лв., За покупка на употребявани автомобили - от 7 182 лв. до 8 596 лв., а за медицинско лечение - от 3 973 лв. до 5 067 лв. Лек спад от 4% е регистриран при средния размер на кредитите за обединяване на задължения - от 9 991 лв. през май-октомври 2020 г. до 9 582 лв. през ноември 2020 г.-май 2021 г.
Данните от обзора показват и значителна промяна при търсенето на кредити за забавление. Например, средната сума на заявките за семейни тържества нарасна с 40% от 4 561 лв. до 6 383 лв. Най-значителен ръст беше отчетен при заявките за кредити за почивки – 216% от 2 217 лв. до 7 014 лв. Тези две цели формират около 2% от всички молби за кредит, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България.
Повишаваме комфорта на дома с 8 460 лв. за ремонт и 5 616 лв. за нови мебели
В периода ноември 2020-май 2021 г. средната сума на кредитите за ремонт на дома нарасна с 1 686 лв. до 8 460 лв. Друг проект, свързан с домовете на хората е покупката на ново обзавеждане. Размерът на заявките за финансиране с тази цел нарасна с 1 395 лв. до 5 067 лв.
Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, много често тези кредити за били използване за създаване на „домашни офиси“ или „класни стаи“, с които работата и ученето от дома да са по-приятни. Хората правеха и декоративни промени в жилищата си, за да разчупят монотонността, в която живеят след първия локдаун от март 2020 г.
Заявяваме по-големи кредити за здраве и ежедневни нужди
В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. беше отчетен ръст на средната сума на заявките за лечение. Промяната е от 27,5% от 3 973 лв. до 5 067 лв. Обяснението е пандемията, заради която се повишиха разходите на хората за лечение и възстановителни терапии. Отново с пандемията, когато много хора загубиха работата си, се обяснява и ръстът на средната сума на заявките за плащане на сметки. В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. тя нарасна с 28% и достигна 3 120 лв.
Българският кандидат за кредит стана по-дигитален – 51,4% от заявките бяха подадени онлайн
Ситуацията с Ковид-19 промени и навиците за кандидатстване на хората. Българите все по-често използват дистанционните канали на БНП Париба лични Финанси, което се доказва от значителния ръст от над 6% на дела на заявленията, подадени през интернет страницата на банката. В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. той достигна 51,4%, а в предишните 6 месеца беше4 5%. В същото време делът на заявките, подадени по телефона или в офис намаля с около 3% всеки.
Хората използват интернет не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване. Като лидер в сектора на онлайн кредитирането, който е амбициран да предоставя все по-добро клиентско изживяване, БНП Париба Лични Финанси успя много бързо да прехвърли много дейности в дигитална среда и предложи голям брой безплатни услуги като плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чатбот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката. Клиентите оцениха високо този подход и през последните няколко месеца беше отчетен значителен ръст на използването на дистанционните канали на банката.
Мъжете кандидатстват за кредит за покупка и ремонт на автомобили, а жените – за семейни тържества и лечение
В периода ноември 2020 г. - май 2021 г. 50% от исканията за потребителски кредити бяха подадени от хора на възраст 30-49 години. В същото време заявките с най-висок среден размер - 9 932 лв., бяха подадени от хора на възраст 50-59 години. Например те кандидатстваха за най-големи кредити за обединяване на задължения - 11 796 лв., което е с 25% по-високо от средната заявка за такива проекти.
Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че мъжете са подали 54% от заявките за кредит, а жените - 46%. Най-често господата искат заеми за покупки на автомобили втора ръка - 68,2% от заявленията за подобни проекти и ремонти на автомобили - 77,9% от заявките. Дамите финансират с потребителски заеми лечение - 59% от заявките за тази цел и семейни тържества - 60,5% от заявленията за кредит за сватби, рождени дни, абитуриентски балове и така нататък.
“В периодите на локдаун българите действаха гъвкаво, бързо адаптираха поведението си към новата ситуация и близо 75% от клиентите ни заявиха кредит дистанционно. Те се възползваха от решенията ни за персонализирана и дистанционна комуникация, като чат-бота и уеб сайта ни, и финансираха проектите си по разумен, прозрачен и отговорен начин“, коментира Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България.