Много наръчници за кариерно развитие категорично забраняват връзките на работното място. Камо ли влюбването – то може да усложни всичко и никак не е добре да смесваме личните си стремежи за безпределно щастие с професионалните си амбиции.
Искаме или не, това „явление“ съществува. И ние трябва да направим така, че то да не пречи нито на работния процес, нито на ефективността, нито на печалбата – независимо дали гледаме на нещата от позицията на мениджър, на ръководител на отдел (екип) или на служител.
Какво говорят статистиките
Според годишното проучване на американския сайт за търсене на работа CareerBuilder.com 39% от служителите в САЩ са излизали на среща/-и със свой колега и 30% от тях дори са стигнали до брак.
Различни други изследвания пък показват, че статистически вероятността да се почувстваме привлечени от някого, който работи в същата компания, е много висока. Което е лесно за обяснение, тъй като на подсъзнателно ниво най-силно впечатление ни правят хората, които до някаква степен са своеобразно наше отражение – и външно, и вътрешно. Такива хора ни създават усещането за приемственост, разбиране и сигурност.
Ето защо, противно на тезата, че противоположностите се привличат най-добре, според експертите създаваме най-трайни отношения с хора със сходни на нашите интереси. Което автоматично се отнася и до сходната професионална среда.
Как да постъпи един мениджър
Както преди време писахме, един мениджър може да избере различна политика относно връзките на работното място. Всяка от тях е свързана с предизвикателства и рискове.
Ръководителите, които забраняват служителите им да имат романтични взаимоотношения, се аргументират с това, че те значително понижават продуктивността на фирмата. И донякъде са прави. Но пък често биват обвинявани в дискриминация.
Според Маргарет Хафернан, предприемач и експерт в сферата на професионалното и личностното развитие, бихте спечелили най-много, ако... игнорирате отношенията на служителите си. Защото да се опитвате да „осуетите“ връзките в рамките на фирмата си би било изключително изтощаващо.
Кое е правилното за един служител
Ако вие сте поставени в ситуацията да се чувствате привлечени от свой колега и да не искате да избирате между работата и връзката си, е добре все пак да се придържате към някои правила. Хафернан споделя част от тях пред сайта за бизнес и предприемачество Inc.com.
Не разгласявайте връзката си, преди да се задълбочи
Ясно е, че не всеки шеф ще гледа на романтичните ви отношения с добро око. А и публичността може да окаже допълнителен натиск върху тях, което е най-лошият фактор за една зараждаща се връзка. За да избегнете излишното мъмрене, както и евентуалното неудобство в офиса, ако не се получи нищо с този човек, по-добре първоначално изчакайте. Това са направили 35% от служителите, които някога са излизали на среща с колега, според проучването на CareerBuilder.com.
Фокусирайте се върху работата си
Това е единственият начин да разсеете всякакви съмнения относно професионализма си. Самата Маргарет споделя, че попада в онези 30%, сключили брак с колега. За да докаже, че връзката ѝ няма да попречи на работата, тя е започнала да се труди по-усърдно отпреди. С което дори е опровергала статистиките, като е показала, че една любов на работното място може дори да повиши ефективността.
Бъдете честни
Все пак внимавайте с усилията си да скриете, че имате връзка с някого от същата фирма. Нека те не се превърнат в директни лъжи. Ако се стигне дотам да се наложи да отговаряте на въпроси по темата, бъдете открити с шефовете си. Така ще бъде ясно и на тях, и на вас какво се очаква от вас и на какви компромиси бихте били склонни.
Никога не излизайте с шефа си
Не, това табу няма как да бъде разбито. Поне не според Маргарет Хафернан, която е категорична, че това би усложнило необратимо нещата. Така че, ако смятате, че той или тя е любовта на живота ви, просто си сменете работата.
Не носете работата вкъщи
Да се влюбиш в колега носи своите рискове не само за работата, но и за самите ви взаимоотношения. Още нещо, което лично Маргарет е преживяла. Става дума за риска работата да обхване и целия ви личен живот – заедно с всички актуални теми от офиса, които обсъждате вечерта вкъщи. Ако искате да съхраните най-ценното от връзката си, се постарайте щом приключи работният ден, да забравите за фирмата, колегите и всичко, свързано с тях.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!