През последната година на пазара на автомобили втора употреба в Пловдив се наблюдава спад около 50 на сто. Намалението в продажбите в сравнение с периода преди кризата в над 80%. Това констатира местният ежедневник "Марица".
През последните два месеца автокъщите в Града на тепетата успяват да продадат едва по 1-2 коли. При това клиентите масово са склонни да платят до 1500-2000 лева. За тази сума може да се намери 15-20-годишен автомобил, обясняват търговци.
“В момента всичко е в застой. От края на февруари е така. Цените са същите, но каквато и табела да сложа, просто няма кой да я види”, коментира Петър Петров, управител на автосалон. Той обясни, че до голяма степен това се дължи на увеличението на екотаксата, която за 10-годишно возило е скочила от 70 на 240 лева. “За хората, които си купуват кола за 2500 лева, тези 240 лв. са от значение. За други, които могат да си позволят да платят 15-20 хил. лв., едва ли ще е проблем, но такива клиенти вече няма”, казва Петров.
Според Димитър Трайков, собственик на друг пловдивски автосалон, откакто правителството на Бойко Борисов подаде оставка, у хората се е появила несигурност и те са спрели да купуват. “Относно увеличението на екотаксата - това се отрази на крайния потребител. А ниският стандарт в момента води до търсене на по-стари и по-евтини автомобили. Преди за 240 лева се извършваше първоначалната регистрация на колата - първа вноска за “Гражданска отговорност”, 75 лв. за регистрация в КАТ и 70 лв. екотакса. Сега регистрацията излиза минимум 400 лева, а това в много случаи е една трета от цената на един употребяван автомобил”, обяснява Трайков. Той изрази съжалението си, че много от клиентите търсят евтини возила, тъй като те са големи замърсители на въздуха и околната среда.
Кризата на пазара на автомобили далеч не се ограничава само в рамките на Пловдив или пък на страната. Преди 2 дни стана ясно, че секторът в цяла Европа е достигнал 20-годишно дъно. Продажбите на коли на територията на Европа са намалели с 9,7% през месец март тази година, съобщи агенция „Блумбърг“. Задъхването на редица гиганти, сред които и PSA Peugeot Citroen, Ford и Volkswagen, както и кризисната ситуация на пазара в Германия, са парализирали цялата индустрия.