"Не съм съгласен, че се опитваме да продадем „Товарни превози” на безценица. Продажбата е крайно необходима и животоспасяваща за БДЖ", каза министърът на транспорта, инфорамционните технологии и съобщенията Ивайло Московски в отговор на въпрос на депутатите Димчо Михалевски и Петър Мутафчиев за предстояща приватизация на „БДЖ - Товарни превози”, предаде Агенция „Фокус”.
Димчо Михалевски попита защо се приватизират „Товарни превози” и какво се очаква от тази приватизация. Според него в следващите години ЕС ще дава средства за модернизация на железопътния превоз и страната може да се възползва от това.
Същевременно Московски припомни, че 914 млн. лв. са били задълженията на БДЖ към края на 2009 г. "Съществуваше опасност банките да запорират средствата и активите и да бъде прекратена дейността на цялото дружество", каза министърът.
Припомняме, че загубата на БДЖ за първите седем месеца на тази година е 10 млн. лв.
"Имаме пълно основание да се доверим на Агенцията за приватизация за критериите за продажба", заяви Московски. "Моята стратегия е да бъде подписано споразумение със Световната банка", каза още той.
"Вярвам, че „Товарни превози” има потенциал, но много преди 2009 г. е трябвало да се помисли в тази посока. Там трябва толкова много да се инвестира, че държавата няма възможност за такива инвестиции”, каза министърът.
Петър Мутафчиев заяви, че с приватизацията на „Товарни превози” ще се стигне до там да няма български държавни железници. Той заяви, че доклад на Световната банка от март 2009 г. посочва, че цялостното състояние на БДЖ се е подобрило. Според Мутафчиев трябва да се смени ръководството на предприятието.
Министър Московски отговори, че е необходим дебат за българските железници.
"Същата Световна банка активира банковата гаранция срещу БДЖ”, посочи министърът. "Държавната политика със сигурност трябва да е по-категорична за развитието на железниците", каза Московски.
Същевременно той заяви, че през първото тримесечие на 2012 г. намаляват пътниците, ползващи влак. Този процес се наблюдава през почти всички години на прехода, каза министърът на транспорта в отговор на депутатите Румен Такоров и Георги Петърнейчев за пътнически превози в БДЖ.
С 12.7% е намалял броят на пътниците, които ползват влак, а се е увеличил броят на ползващите автобусен транспорт, заяви депутатът от БСП Румен Такоров. Той попита - какви са причините за намаляване на пътниците, ползващи железопътен транспорт.
Състоянието на железопътната инфраструктура не позволява развиване на високи скорости и това увеличава времето за пътуване, каза Московски.
По думите му БДЖ "Пътнически превози" са предприели мерки за модернизация на влаковете. Започната е процедура за ремонтиране на вагони. Осигурена е възможност „Пътнически превози” да са бенефициент по ОП „Транспорт”. Има потвърждения от ЕК, че Оперативната програма ще разполага с 600 млн. лв. за закупуване на нов пътнически състав.
Припомняме, че в края на август стана ясно, че финансовото положение на БДЖ се е подобрило, като загубата на железниците е намалена чувствително. Според бившия изпълнителен директор на холдинга Йордан Недев има нужна от спешна приватизация, за да може БДЖ да продължи да функционира.